MS «Bekkarfjord»
Grovfjord Mek. Verksted AS overleverte 11. mai en 11x5 m stor oppdrettsbåt til Finnmark Stamfiskestasjon AS. Båten er bygget i aluminium, er knekkspantet med utfallende baug, tverrhekk og skansekledning med topprør rundt hele båten. Fartøyet er verftets byggenummer 25.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Verftet har selv konstruert båten, med to vanntette skott og et 10 m2 stort styrehus plassert framme.
Kapasitetene er 2000 l brennolje og 200 l ferskvann. Lastekapasiteten er 20 tonn og lasteromsvolumet 28 m3.
Dekk
På dekk er det montert en Hiab 060-2 fra Transportindustri AS og en tre tonns capstan fra Seljeseth Mek. Verksted AS. Akter på babord side er en romslig nedgangskappe til maskinen, for det daglige ettersyn av motoren.
Nedgangskappen fungerer også som tørkerom, samt at lyddemperen til motoren står der. Styreposisjon ute på dekk er på bakkant av rorhus. Foran styrehuset er det laget kasse for kjetting, dregg og tauverk. Båten er beskyttet med maling fra Jotun.
Maskineri
Hovedmotoren er en Volvo Penta TAMD 63L, som yter 310 hk ved 2800 o/min. Som arrangement på forkant av motoren er det påhengt en lensepumpe og en spyle/brannpumpe av type Johnson Pump, samt hydraulikkpumpe. Vannjet’en er av type Kamewa K 28, og mellom motor og vannjet står et ZF IRM 220 reduksjonsgear. I baugen er det montert en sidepropell, Sidepower HYD 20, levert av Sleipner Motor AS.
Innredning
Styrehuset er innredet med paneler fra Fibo, mens verftet selv har tatt seg av benker, skap og dører. Vinduene er levert av Colt Industrier. Til oppvarming og koking er det montert en Pyro P24 båtovn. Som defroster er det benyttet Waeco varmtvannsapparat med vifte. Styrestolen er levert av Sea-Sit AS. I alt fire personer har sitteplasser i styrehuset.
Under benken er ferskvannstanken innkledd, mens varmtvannstanken er montert i forpeak. Toalettrommet er integrert i styrehuset, med inngang fra dekk. Toalett, vasker, kraner og vannpumpe med trykktank er levert av Sleipner Motor AS.
Den elektriske tavlen i styrehuset, samt arbeidslysene på dekk, belysning i maskinrommet, forpeak og lyskaster er fra O.S. Solhaug AS.
Av instrumentering er det montert Silva kompass og Eagle Ultra Classic ekkolodd fra Sleipner Motor, JRC 1500 radar, VHF og Benefon NMT 450 mobiltelefon fra Harstad Elektronikk og landstrømanlegg fra El-Installatøren i Harstad.
Sikkerhetsutstyret består blant annet av en fire-manns RFD redningsflåte, redningsbøye og brannslokkingsapparat fra Erling Haug i Harstad.