B/F «KRAGERØ»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes overleverer i disse dager bilfergen «KRAGERØ» til Kragerø Fjordbåtselskap AS som verftets byggenummer 172. Den 44 meter lange fergen kan frakte 250 passasjerer og 24 personbiler. Skroget er bygget i Riga.

Det var i desember 2003 at ny bilferge til Kragerø-skjærgården kunne bestilles etter at planene hadde vært klare i flere år. At fergen på det tidpsunktet ble foreslått å skulle hete B/F "Spleis" av morsomme tunger, var naturlig etter at flere gikk sammen for å realisere byggingen av ny ferge. Kragerø Fjordbåtselskap var naturligvis med, og det var også Kragerø kommune og Telemark fylkeskommune. Og Kragerø kommune forpliktet seg til å betale ca. 830.000 kroner hvert år de neste 30 årene til all gjeld på fergen er nedbetalt. Prisen før kontrahering var antatt å ville bli vel 50 millioner kroner.

Men det var ikke bare å bygge ny ferge, for med den kom også behovet for nye fergeleier, visstnok til overraskelse for noen, men i hvert fall til en prislapp på ca. 16 millioner kroner. Den nye fergen ville nemlig bli fire meter bredere og 18 meter lenger enn den gamle.

M/F «KRAGERØ» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
44,10 m
Lengde p.p.
40,26 m
Bredde p.sp.
12,00 m
Bredde største m/fendere
12,36 m
Dybde i riss til bildekk
5,00 m
Passasjerkapasitet
250
Bilkapasitet
24 pbe
BT
ca. 740

Tankkapasitetene er 42 m3 brennolje, 21 m3 ferskvann og 105 m3 ballastvann.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MAN B&W Alpha 8L23/30A dieselmotor som har en ytelse på 1280 kW v/900 o/min, og som er koblet til et MAN B&W Alpha propellanlegg med diameter 2100 mm via et reduksjonsgear av samme fabrikat type AMG 16.

Styremaskinen er en Tenfjord, og fergen har to Brunvoll sidethrustere type FU-37 LTF 1000-257 kW for å hjelpe på manøvreringen.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania D9 95M hjelpemotorer på 196 kW hver som driver hver sin Stamford generator.

Heien-Larssen Kidde Offshore & Marine har levert branslukkeanlegg til maskinrommet, og Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumper. Sperre har levert to kompressorer og Alfa Laval separator. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo AS, og peileutstyr er fra Umas. Isoleringsarbeider og kapsling er utført av R&M Industrier, kjeler er fra Pyro og CJC filter er levert av Øwre-Johnsen.

Dekk
På bildekk er det montert et vanntåke brannslukkesystem. Verftet har selv levert porter til begge ender av fergen, og Servi Technics AS har levert hydraulikk. Personheis er fra Schindler Stahl Heiser. Blom har hatt vindusleveransen, og vindusviskere er merke Wynn. Hydrakraft har supplert ankervinsj, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Vanntette skyvedører er merke Winel, mens Nor-Pro har levert utvendige dører. International Maling malingsprodukter er levert av Roja AS.

Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter og MOB-båt, levert av Mare Safety og MOB-båt kran fra Ned-Deck.

B/F «KRAGERØ» er innredet med messe og dagrom for mannskapet og har også tre lugarer. R&M Industrier har stått for innredningsarbeidene og har også levert salongmøbler. Innredningspanler som er benyttet på innvendige skott er fra Norac, og innredningsdører fra Norac Baggerød. Møbelhuset Vestnes AS og verftet har også levert møbler til fergens innredning. Bysseovn er fra Mare Safety, og Satpool Sofware Solutions AS har levert vedlikeholdssystemet.

Vik Elektro AS har utført elektriske installasjoner og O. Øverland AS de elektroniske.

*

Neste levering fra Aas Mek. Verksted AS er bnr. 177, en produkt tanker som skal leveres til BRP Shipping AB, Sverige i august, og så følger bnr. 174 en Aas 1002 ST brønnbåt til Sølv Trans A som skal være klar i desember. I april/mai 2006 skal bnr. 176, en 3.000 tdw oljetanker, leveres til et norsk rederi.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005