
MT «Bow Favour»
Kleven Florø A/S overleverte 31. august kjemikalietankskipet «Bow Favour» til Odfjell ASA med Odfjell Tankers AS som manager. Skipet var verftets byggenummer 142 og det første av de to (pluss ett) tilleggsskipene Odfjell kontraherte ved verftet, etter at serien på 10 skip ble avsluttet med «Bow Century» i januar 2000.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsprisen ble for disse siste adskillig mer behagelig, nemlig ca. US$ 55 millioner per stykk.
Odfjell ASA er som kjent en av verdens største operatører innen oversjøisk kjemikaliefart. Totalt globalt volum innen organisk og uorganisk kjemikalieprodukter anslås til ca. 60 millioner tonn per år. I tillegg transporteres vegetabilsk olje, alkohol og melasse og smøreoljer i størrelsesorden ca. 40/45 millioner tonn.
Hovedtrades er i retning Asia, India, MidtØsten og Sør-Amerika fra Europa og USA. Fjerne Østen er imidlertid i utvikling når det gjelder produksjon, noe som ofte fører til oversjøiske skipninger. Kjemikaliemarkedet har vært gjennom vanskelige tider etter Asiakrisen som startet for tre år siden.
I tillegg til Asiakrisen er kjemikaliemarkedet blitt ødelagt av den enorme veksten i nybygg. I 1998 ble hele 111 skip levert og i 1999 ble ca. 100 overtatt, mens det i 2000 ble levert ca. 70/80 skip.
M/T «Bow Favour» er bygget til klasse ✠1A1 – Tanker for Chemicals – Tanker for Oil Products – E0 – ICE-C – og med tilføyelsene Tmon – W1 (lay out) – W1-OC – VCS2 – i Det Norske Veritas, og videre i henhold til norske og internasjonale regler og krav til denne type skip med ubegrenset fartsområde.
I henhold til nyere krav oppfyller skipet IMO’s A.212 (VII) krav til skadestabilitet, og videre skal skipet ligge på even keel – eller ha en smule akter trim – med full bunkers og full, homogen last.
BRT er 23.196 og NRT 12176. Ballastkapasiteten, inklusiv peak-tankene, er på 16.692 tonn. Bunkerskapasitet er på 1944 m3 fuel oil og kapasitet for ferskvann på 222 tonn.
Arrangement
Skipet er bygget som enkelskruet motorskip, med utfallende baug og bulb, bakk, poop, akterbulb og tverrhekk med maskineri og overbygg plassert akterut.
Dobbeltbunn – og dobbel hud med to meters mellomrom – er arrangert i lastområdet, som omfatter 19 sentertanker og 2x12 vingtanker, i tillegg til 2+2 lastetanker på dekk — totalt 47 segregeringer. Samtlige sentertanker og 18 av vingtankene, samt dekkstankene er utført i AISI 316 LN rustfritt stål, for IMO type II laster, mens seks av vingtankene er coated med high resistant zink coating, også for IMO type II laster.
Den totale lastetank- kapasiteten er oppgitt til 40.515 m3 (100 %), varierende i størrelse fra 150 til 3000 m3. Heelingtanker er arrangert mellom ytter- og innerhud.
Hver av lastetankene er utstyrt med Framo nedsenkede lossepumper, arrangert med rustfrie pipelines og cross-overs. Lossekapasiteten er totalt 3000 m3 pr. time. Pumpeutrustningen i maskinrommet er levert av Hamworthy KSE. Skipet er videre utstyrt med Autronica tankovervåkings- og -kontrollsystem.
Utrustningen omfatter også lastkuldeanlegg for opptil 5000 m3, samt et indirekte heating system, basert på vann/glycol og rustfrie heating-coils i alle tanker. Anlegget som er forestått av Asker Engineering, kan holde lasten på en temperatur av 100° C.
Samtlige tanker er arrangert med tankvaskesystem fra Scanjet Clean AB for tankrengjøring i lukket system. Videre er tankeren utrustet med AG-SR-122 tanktørker fra Alfsen og Gunderson for tørking av lastetankene, med kapasitet på 10.000 m3/time luftmengde.
Et omfattende kompressoranlegg er installert av Hamworthy KSE og brukes til produksjon av svært ren nitrogen (99 %) for ”padding” av luftsensitive laster – nøytralgass for nøytralisering av eksplosjonsfarlige områder og produksjon av tørr luft for tørking av tanker. ODCM (Oil Detecting Control and Monitoring) system er av merke JOWA. Lasteventiler er fra Westad.
Maskineri
Skipets hovedmotor er en MAN B&W 7S50 MC-C dieselmotor som her ombord utvikler 14.160 bhk v/120 o/min. Motoren er direkte koblet til et MAN B&W Diesel, Alpha Diesel VBS 1560 propellanlegg, der propelldiameteren er 5950 mm. Servicefarten er oppgitt til 16 knop.
Styremaskineriet er av Frydenbø-fabrikat som betjener et Schilling-ror. Rorindikatorsystemet er fra Litton, og har ni indikatorer. Videre er skipet utrustet med en Kamewa Ulstein baugpropell på 1200 hk. Strømforsyningen besørges to MAN B&W Diesel Holeby hjelpemotorer á 1260 HK.
Foruten Framo losseenheter omfatter skipets pumpeutrustning type Hamworthy KSE. Texaco har levert smøreolje til skipet.
Den komplette kjelutrustningen er av Aalborg Industries fabrikat. Den omfatter to oljefyrte kjeler av typen AQ-9, hver med en dampproduksjon på 12 tonn/time ved 8 bars arbeidstrykk – i tillegg til en eksoskjel type AV-6 med integrert lyddemper og en dampproduksjon på 2 tonn/time ved arbeidstrykk 8 bar. Likeledes er det fra Aalborg levert oljebrennere, diverse pumpeenheter, samt andre komponenter som tilhører komplette dampanlegg.
Kompressorutstyret omfatter typene Sperre (starteluft) og Kaeser (arbeidsluft), mens separatorene kommer fra Alfa Laval. Kuldemaskineriet er levert av firma Teknotherm, og Novenco har forestått det ventilasjonstekniske.
Brannvarslingsanlegget er av type Autronica, og skumslukkesystemet er fra Unitor. Skipet er også utstyrt med varmevekslere fra APV Heat Exchanger , levert av A/S Norco Oslo. Dreggen Crane AS har levert en maskinromskran.
Isolasjonsarbeidene når det gjelder innredning og kapsling av eksos er utført av Vestnes Innredning. Harvest Elektro A/S har stått for den totale elektriske installasjonen, mens Siemens har ansvaret for hovedtavlen og Terasaki startapparaturen.
Dekk
Anker- og fortøyningsvinsjer er av type Maritime Pusnes, og to slangehåndteringskraner er av Hydralift-fabrikat. Wortelboer står for anker og kjetting. Normarine har levert luker til tankene. Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium. Redningsutstyret består bl.a. av en Umoe Schat-Harding fritt-fall livbåt. Branndører er levert av Bomek og andre ytterdører av Libra-Plast.
Lanterneutstyret er av Tranbergfabrikat, søkelys er type Astralux fra Nortelco og flomlys fra Aquasignal. Overflatebehandling ble foretatt av BMS og Vestblås, mens systemer fra International Maling ble anvendt til oppmaling av skipet.
Innredning
I innredningen som bl.a. er arrangert med lugarbekvemmeligheter for 37 mann, er benyttet dører fra Baggerød og Danacoustic-plater oppunder dekk. Vestnes Innredning har forestått total innredning. Prefabrikkerte baderom er levert av E-Modul AB, og møbler er besørget av Maritime Møbler A/S.
Byssemaskineriet kommer fra Beha. Bysseutstyret for øvrig er levert av Huma Catering Service A/S. Miele har levert vaskeriutstyret. Avfallet behandles i et forbrenningsanlegg av type Team-Tec.
Elektronisk utrustning
Alarm- og overvåkingsutstyr for maskineriet er av type Autronica, mens Loading Computer og reservedel-/vedlikeholdssystem er fra Napa.
Det øvrige utstyret er forestått av Sigurd Solberg A/S, Florø, som også har levert bropultene, og omfatter bl.a. to Litton Bridgemaster E radarenheter, hhv. en 3 cm 342/8 E Kit ARPA og en 10 cm ARPA 343/12 E Kit – Skipper GDS 101 ekkolodd med to transducere, Sperry SRD 331 dopplerlogg, to Litton SR 2100 gyrokompass, som er av den nye og nøyaktige fiberoptiske typen, tilkoblet peilerepeatere på brovinger samt fire repeatere på bro og i styremaskinrom, videre Sperry ADG 3000VT Adaptive digital gyropilot – Leica MX 400 og Leica MX 412B DGPS, Furuno LC-90 Mk II Loran-C mottaker, C. Plath Navipol 1 kompass, samt Conning informasjonssystem fra Litton med 17 tommers industrimonitor fra Hatteland.
Videre omfatter utrustningen Sperry Compact 4000 HF/MF SSB-stasjon hvor 500 watt SSB-betjening, digital selcall, radiorelex, Inmarsat-C og batteriovervåking er montert i konsoll. VHF-utrustningen består av tre Litton RT 4722 duplex radioer med DSC, og tre bærbare Litton 3110 VHF’er.
Nødpeilesender og radartransponder er av Jotron fabrikat. Skipet er også utrustet med Furuno FAX-214 værkartskriver og ISC NAV-5 Navtex. Vindmåleren er fra Deif.
Hovedassurandør på kasko er Bergen Skibsassuranseforening.