MS «Brisen»
Rederiet Brim Explorer har fått overlevert sitt tredje fartøy i flåten. MS «Brisen» er bygget ved Brødrene Aa i Hyen og har om bord noe som er den aller første i sitt slag.
Med en passasjerkapasitet på 146 kan den ta like mange turister på tur som søstrene «Brim» og «Bard» som ble levert fra Maritime Partner i 2019.
11. februar var det høytidelig dåp på Aker Brygge i Oslo med rundt 200 gjester som etter dåpen fikk være med på visningstur etterfulgt av fest om bord med servering av bobler og østers.
Gudmor for «Brisen» var marinbiolog Pia Ve Dahlen, som har et brennende ønske om å redde Oslofjorden. Det passer ifølge rederiet som hånd i handske for et selskap som har gjort alt i sin makt for at fartøyet skal være så bærekraftig som mulig både over og under vannflaten.
- Det er en helektrisk båt hvor vi har byttet ut bunnstoffet med Ecospeed, for å ikke ha kjemikalier i vannet. Vi ønsker å etterlate oss minst mulig avtrykk, forteller teknisk sjef, og medgründer, Espen Hakkebo-Larsen til Skipsrevyen.
Laget ny løsning selv
Men det er nok det som gir «Brisen» fremdrift som vil skape mest oppmerksomhet. For når rederiet ikke fant det de ønsket seg på markedet, så var det naturlig å lage det selv.m
I stedet for en elektrisk motor koblet via et gir, har man fjernet giret, og får dermed kraften rett på propellen. Det gir ifølge Hakkebo-Larsen en langt bedre effektivitet enn andre fartøy i samme segment.
- Dette er trolig verdens mest energieffektive skip på denne størrelsen med et ekstremt lavt forbruk. Vi har 97-98 prosent effektivitet i motoren og 80 på propellen. I tillegg går ingenting tapt i giret. Det er kanskje litt “overkill” men det viser potensialet som er der, sier han.
Han er tydelig på at dette ikke hadde vært mulig uten gode leverandører som har vært positivt innstilte til prosjektet.
En av dem er Haf Power Solutions som blant annet har levert et egenutviklet batteri- og strømstyringssystem. Dette øker driftssikkerheten, optimaliserer kraftsystemet, bidrar til å redusere klimagasser og gir betydelige vektbesparelser for ytterligere energieffektivitet. Systemet er egenutviklet og kontrolleres fra kontrollstolen i styrhuset.
- Med MS «Brisen» tar vi steget videre. Vi bruker Automotiv teknologi i marine applikasjoner for å øke driftssikkerheten og bruksområdetfor elektriske fartøy, samtidig som vi gjør den totale løsningen mer kostnadseffektiv”, sier Bengt Olav Berntsen, CEO i Haf Power Solutions.
MS Brisen er utstyrt med en batterikapasitet på 800 kWh, noe som tilsvarer batteristørrelsen fra rundt 10 Tesla-biler. Dette gjør at fartøyet kan operere hele dagen helt uten lyd og utslipp før det er behov for å lade batteriene.
- Vi valgte Haf Power Solutions nettopp fordi de ønsket å være med på et utviklingsløp for å flytte grensene for elektrisk fremdrift på havet. Med «Brisen» har vi sammen snudd på hver stein for å finne lettere og bedre komponenter og løsninger. I samarbeid mellom leverandørene og verftet oppnår vi målet om å seile uten gir, og introduserer en helt ny drivlinje med direkte elektrisk drift på akslingen og en smartere styring av power elektronikken om bord. Dette ville ikke vært mulig uten den kompetansen Haf Power Solutions sitter på, sier Espen Larsen-Hakkebo
MS Brisen kan seile med opptil 146 passasjerer og skal tilby Silent OsloFjord Cruise, fjordyoga, middagsturer og charter i Oslofjordenhele året.
Overbygget er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget.
Utstyr:
MS «Brisen» er utstyrt med 2x Phase 350 kW elektriske motorer. Fremdriftssystemet består av 2x Helseth 4J90-1700HS(+VS). Generatorsettene er av typen Volvo D3 med Danfoss PM generator op 99 kWe.
Pumper og HVAC er levert av Ydra. Fortøyningspullerter er levert av West Mekan som også har stått for leveransen av passasjerseter sammen med Fora Form. Landgang er levert av Brødrene Aa.
Marine Technologies har levert navigasjonsutstyr i form av deres integrerte broløsning. Videre har de også levert thruster control system gjennom Haf Power Solutions.
Interiøret er levert og montert av Brødrene Aa og Ortnevik Tre. Setene i styrhuset er av typen Alutech 240 fra Alu Design. Sanitæranlegget er fra Jets
Ankersystemet er levert av Sotra Anchor & Chain. Ankervinsjen er fra MB Hydraulikk og av typen 1-AV-17,5K2-K-El.
MOB båt og daviter er levert av Survitec av typen 2x TOSR150V, 2x SIS samt 1x 12 pax.
IAS og PA er levert av henholdsvis HPS, Zenitel og Laud Media.
Elektronikken om bord er levert av Ocean Electronics.