MF «Estelle» på en av sine prøveturer før turen gikk til Stockholm.

MF «Estelle»

I begynnelsen av juni ble den autonome ferja «Estelle» døpt i Stockholm etter å ha blitt levert fra Brødrene Aa. Hun er den første av sitt slag og var blant de nominerte til Ship of The Year.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi, både i Torghattens historie, men også den som gjelder for kollektiv mobilitet generelt, sa Stein Andrè Herigstad-Olsen, som er administrerende direktør i Torghatten i forbindelse med dåpen. 

Det nye fartøyet er bygget av Brødrene Aa i deres velkjente karbonsandwich-metode.

Det er Torghatten som står bak satsingen som Zeabuz har levert teknologien til og den autonome, elektriske, ferja er nå i drift i den Stockholmske skjærgården. 

I begynnelsen med fire avganger i timen men som etterhvert skal økes til åtte ganger i timen - 15 timer i døgnet, hver eneste dag. Årsaken til at tilbudet er redusert i starten er optimalisering av energiforbruk og seilingsmønster.

Det norske rederiet Torghatten er de som skal drifte ruten, noe de gjør under merkevarenavnet ZEAM (Zero Emmision Autonomus Mobility).

«Estelle» er den først av sitt slag og blir beskrevet av de involverte partene som en løsning for å skape virtuelle broer som er rimelig, miljøvennlig og trygt skal bidra til urban mobilitet. 

Stein Andrè Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten, under dåpen av «Estelle».

Tanken er å redusere trafikk og ta i bruk vannveiene.

- Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferjer som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte, og at vi skal gjøre dette i store byer i hele verden, sier administrerende direktør i Zeabuz Erik Dykoren og fortsetter: 

- Målet er at vi står bak autonome, utslippsfrie passasjerferjer i minimum syv byer innen 2025, gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker mobilitet på, avslutter han. 

Norsk i Sverige

Hoveddata:

  • Navn: «Estelle» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 316
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 12,2 meter
  • Bredde: 5,2 meter
  • Tonnasje: 18 
  • MMSI: 265052190
  • Rederi: ZEAM/Torghatten
  • Motor: 4x 10 kW POD - Fischer Panda
  • Høyspenningsbatterier: 2x 94 kWh - ZEM
  • Lavspenningsbatterier: 2x 8 kWh - Anda Olsen
  • Solcellepaneler: 16x RECOM390Wp - Suncel
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marine Technologies LLC
  • Livbåter: Viking
  • Passasjerer: 24
  • Styrhusstol: Alutech 340 - Alu Design

Brødrene Aa har stått for design og konstruksjon av det som er den første kommersielt driftede autonome passasjerferja. «Estelle» er oppkalt etter prinsesse Estelle av Sverige, og har en kapasitet på 24 passasjerer pluss et mannskapsmedlem. Fartøyet skal seile mellom Kungsholmen og Søder Mellarstrand i Stockholm. 

Til å begynne med vil fartøyet ha en kaptein om bord, mens turen blir overvåket fra et kontrollrom. På sikt er tanken at alt skal styres fra et kontrollrom. Zeabuz, som har levert det autonome systemet, utviklet seg fra det maritime forskningsmiljøet ved NTNU. Tidligere i år signerte selskapet en intensjonsavtale med energi- og teknologiselskapet Yinson GreenTech for å satse på autonom maritim teknologi i Sørøst-Asia.

- Vi anser autonom teknologi som et stort sprang fremover for maritim innovasjon. Ikke med hovedhensikten om å lage førerløse løsninger, men ved å implementere autonome systemer som øker sikkerheten for ansatte og passasjerer om bord, sier Tor Øyvin Aa, administrerende direktør Brødrene Aa.

«Estelle» var en av de tre nominerte til Skipsrevyens Ship of The Year 2023 som ble delt ut på Nor-Shipping.

Utstyr: 

Fremdriftssystemet består av 4x 10 kW POD motorer fra Fischer Panda. Høyspenningsbatteriene på 2x 94 kWh er levert av ZEM, mens Anda Olsen har levert lavspenningsbatteriene på 2x 8 kWh. 

De 16 solcellepanelene om bord er levert av Suncel og er av typen RECOM390Wp. I førerhuset er det plassert en Alutech 340 styrhusstol fra Alu Design, mens dørken er levert av Teak System OceanTec. 

DP og navigasjonsløsningen er levert av Marine Technologies LLC. Autnomisystemet er fra Zeabuz. IAS, landgang og design er levert av Brødrene Aa. 

Livbåter er fra Viking. 

Til og begynne med vil fartøyet ha en kaptein om bord