«Fjordstrøm» seiler på ruten fra Bodø til Gildeskål og Væran. Om ikke lenge skal også søsterskipet leveres.

MS «Fjordstrøm»

Brødrene Aa i Hyen har overlevert hurtigbåten «Fjordstrøm» til Norled. Det nye fartøyet blir av verftet omtalt som banebrytende.

Publisert

I juli 2022 ble det kjent at Norled hadde kontrahert to elektriske hurtigbåter fra Brødrene Aa. 

Den første av dem er nå levert. 

«Fjordstrøm» har en lengde på 40,8 meter og en bredde på 10,3 meter med plass til 140 passasjerer, og skal gå i hastigheter på nesten 30 knop. For å klare oppgaven er fartøyet utstyrt med en batteripakke som veier ikke mindre enn 24 tonn, i tillegg til to dieseldrevne rekkeviddeforlengere. 

Ruten den skal trafikkere fra Bodø til Gildeskål og Væran. 

Senere skal også søsterskipet «Fjordtind» leveres, og fylkeskommunen anslår at de to alene vil kutte CO2-utslippene med 3000 tonn årlig. Det tilsvarer 1500 dieselbiler. 

- Disse katamaranene kan seile i to timer i 28 knop, eller dekke nesten 60 nautiske mil, utelukkende på batterikraft, forklarer Kjetil Lote, ingeniør ved Brødrene Aa.

Hoveddata:

  • Navn: «Fjordstrøm» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 314
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 40,8 meter
  • Bredde: 10,3 meter
  • Tonnasje: 408
  • IMO-nummer: 9982328
  • Rederi: Norled
  • Motor: 4x Ramme PM motorer, à 650 kW
  • Gear: 2x HD295PTIF - Servogear 
  • Fremdrift: 2x Ecoflow HD295PTIF-9P820 - Servogear
  • Baugthruster: SAC 650 - Sleipner
  • Batteripakke: Seam
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Landor Larsen
  • Brannslukningsutstyr: Consilium
  • Passasjerseter: West Mekan Cruise Comfort

- De er designet for å opprettholde en hastighet på 30 knop i 2,5 meter (Hs) bølger og kan fortsatt cruise i 18 knop når bølgene når fire meter.

Kan frakte variert last

Selv om de først og fremst er beregnet på persontransport i Væran og Gildeskål, er de også utstyrt for å frakte variert last, fra fisk til sykler og kajakker.

- Disse kombi-katamaranene kommer med et spesialisert kjølerom og lastekraner for fisketransport. Deres universelle utforming inkluderer tre lasterom og dekksseter, slik at passasjerene kan nyte den naturskjønne ruten, legger Lote til.

- Men den ekstra vekten av batteriet krever av og til bruk av en hybridløsning, med en dieselmotor som tjener som rekkeviddeforlenger. Dette designvalget sikrer sjøsikkerhet og opprettholder vekten som er nødvendig, forklarer Lote. 

Og det nye fartøyet blir godt tatt imot av passasjerene på ruten. I et innslag på NRK Nordland skryter en av passasjerene av at det er så stille om bord. 

- Nå kan man jo høre hva man snakker om, det kunne man ikke før, sier Tove Arfeldt til kanalen. 

Utstyr:

«Fjordstrøm» er utstyrt med 4x Ramme PM motorer, hver på 650 kW. Rekkeviddeforlengere består av 2x Volvo Penta D13-1000MP, hver på 735 kW. 

Servogear har levert fremdriftssystemet bestående av 2x Ecoflow HD295PTIF-9P820 samt gir som er 2x Servogear HD295PTIF. 

Seam har levert DC/DC tavler, 400VAC tavler, EPMS batteri og automasjonssystem samt PROCOS kontrollsystem. I tillegg har de levert batteripakken på 4 MW av typen Borg Warner Akasol væskekjølte IP67. 

De to baugthrusterne fra Sleipner er av typen SAC 650. Interceptor er levert av Humphree. 

HVAC er levert av henholdsvis Naustdal Blikk, TTC og Frigomar, mens Ydra har levert pumper. 

Pullerter og klyss er levert av West Mekan Produksjon. Ankervinsj er fra MBH mens Castle Hills har levert anker og kjetting. Landgangene forut og på siden er levert av Undertun Industrier. Lastekranene er av typen Palfinger PK 6500. 

MOB davit er levert av MBH av typen G-davit SWL 1 tonn, mens MOB båt er av typen DSB 490 med en Mercury utenbordsmotor. 

Passasjersetene er levert West Mekan Cruise Comfort, mens stolene i styrehuset er fra Alu Design, av typen Alutech 640-5. 

Elektronikken er levert av Landor Larsen med komponenter fra Furuno. Brannvarslingssystemet er fra Consilium, mens PA og skjermer er fra Zenitel og Laud Media.