MS «Harald» er levert fra Hukkelberg Boats til selskapet ROV Respons.

MS «Harald»

ROV Respons har fått et nytt verktøy for sin virksomhet med det hurtiggående ROV-fartøyet fra Hukkelberg Boats.

Publisert

Fartøyet skal i hovedsak brukes som plattform til ROV-oppdrag, samt en rekke andre tjenester i forbindelse med dette. 

«Harald», som er oppkalt etter bestefaren til en av grunnleggerne - Espen Odland Mørch, får hjemmehavn i Leirvik. Båten er verftets byggenummer 209.

Designet er av type FF 37 og har en lengde på 11,6 meter. Den er utrustet med blant annet kontrollstasjon for ROV, kapstan, kran og høytrykksvasker. Det er lagt vekt på å kunne utføre lengre operasjoner og overbygget inneholder både pantry og hvilebenker i eget avlukke, forteller Tore Hukkelberg.

Godt arbeidsverktøy

- I valget av båt har vi lagt vekt på å bruke en leverandør vi kjenner godt fra tidligere, sier Espen Odland Mørch, og legger til:

- Gjennom sine leveranser av både ROV og dykkerbåter har Hukkelberg vist at de kan levere kvalitetsprodukter. De er gode på å sette seg inn i kundens behov og har en positiv dialog for å komme til løsninger sammen med kunden. Med det nye verktøyet og kapasiteten det vil gi, kan vi imøtekomme markedets behov på en bedre måte. Vi gleder oss til å ta i bruk den nye båten og jobbe videre for eksisterende og nye kunder.

Hoveddata:

  • Navn: «Harald» 
  • Verft: Hukkelberg Boats
  • Byggenummer: 209
  • Design: FF 37
  • Lengde: 11,6 meter
  • Bredde: 3 meter
  • MMSI: 257129120
  • Rederi: ROV Respons
  • Motor: Yanmar
  • Gear: ZF - KGK
  • Vannjet: Hamilton - Progress 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico
  • Kran: Maxilift
  • Vinduer: Ertec
  • Dører: Libra Plast
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro 
  • Toppfart: 42 knop

Rask

Hukkelberg Boats har levert mange båter med vannjet som fremdriftsløsning, skriver de. FF 37 har twin Hamilton HJX27 jetter som er koblet til Yanmar motorer med ZF girbokser. 

Under prøvetur har båten hatt hastigheter over 42 knop. 

De gode fartsegenskapene gir bedre drivstofforbruk og følgelig lavere driftskostnader.

ROV Respons vil kunne nå lengre på kortere tid, som er viktig i hasteoppdrag. Båten har et dynamisk styresystem som gjør det enklere å håndtere båten i krevende forhold.

- Vi er svært stolte av å levere denne båten til ROV Respons, sier Øyvind Hukkelberg. Å få denne kontrakten er en fjær i hatten for oss. Dette viser at hardt og målrettet arbeid med å utvikle båtmodeller for havbruksnæringen har vært riktig. Båten blir å se under vår havnestand under Aqua Nor i Trondheim. Der vil også presentere flere nye spennende design som vi har under bygging.

Utstyr: 

«Harald» er utstyrt med hovedmotor fra Yanmar. Vannjeten er av typen Hamitom levert av Progress Ingeniørfirma. 

Gir er av typen ZF fra KGK. Elektronikken om bord er levert av Vico AS. Kranen om bord kommer fra Maxilift. 

Det elektriske anlegget er levert og installert av Midsund Elektro. Vinduene kommer fra Ertec mens Libra Plast har levert dørene på det nye fartøyet.

Under prøveturen oppnådde «Harald» en fart på 42 knop.