«Malm» og «Melder» kan ta inntil 12 passasjerer hver

MS «Malm» og MS «Melder»

Første fredagen i september ble avdukingen av Eide Fjordbruk sitt nye visningsanlegg Salmon Eye feiret med folkefest i Rosendal i Kvinnherad kommune. På plass var også de to første helelektriske båtene fra Hukkelberg Boats.

De lokale fjelltoppene Malmangernuten og Melderskin i Rosendal har etter forslag fra Kvinnherad Fjordhestlag gitt navn til båtene «Malm» og «Melder», som er Brødrene Hukkelbergs bygg nummer 201 og 203.

Båtene er av typen Flying Fish 37 Electric og skal begge benyttes til å frakte av publikum fra Rosendal og ut til det nye senteret i Hardangerfjorden. De har sitteplasser for inntil 12 passasjerer, og «Malm» er også tilrettelagt for rullestolbrukere.

- Vi ønsker å skape en opplevelse som både informerer og inspirerer publikum, sier Sebastian L Torjusen, leder for Salmon Eye.

- Begge båtene er utstyrt med video og lydanlegg, og man finner også igjen designelementer fra Salmon Eye om bord i båtene, slik at det skapes et helhetlig inntrykk for publikum. Hukkelberg har vært imøtekommende og løsningsorienterte, og vi har jobbet god sammen for å få et sluttprodukt som både vi og verftet er svært stolte av.

Hoveddata:

  • Navn: «Malm» og «Melder»
  • Verft: Brødrene Hukkelberg
  • Byggenummer: 201 og 203
  • Design: Flying Fish 37 ELECTRIC - Øyvind Hukkelberg
  • Lengde: 11,3 m
  • Bredde: 3,3 m
  • MMSI: 258020840 / 259010320
  • Rederi: Eide Fjordbruk
  • Batteri: Evoy
  • Drivlinje: Evoy
  • Vinduer: Ertec
  • Dører: Libra-Plast
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Garmin Norge
  • Stoler: HR Maskin
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Styringssystem: Evoy

Fremtidsrettet

- Ett målene våre i Eide Fjordbruk er å sette standarden for fremtidens havbruk. Vi leverer allerede verdens første karbonnøytrale laks, og jobber stadig med å utvikle og ta i bruk ny teknologi for å gjøre vårt for å oppnå FNs bærekraftsmål, sier Sondre Eide, daglig leder i Eide Fjordbruk.

- Det var derfor naturlig for oss å velge hel-elektrisk fremdriftsløsning på disse båtene.

Ny tidsalder

- For oss er dette det første steget inn i en ny tidsalder. Vi har lange og solide skipsbyggingstradisjoner hos oss, og har gjennomført en rekke innovative prosjekter opp

gjennom årene. På dette prosjektet har læringskurven vært bratt og vi har lagt ned

betydelige ressurser i å optimalisere designet og for å få maksimalt ut av det elektriske

fremdriftssystemet. Alle hos Brødrene Hukkelberg har lagt ned et enormt arbeid for å sikre at disse båtene opprettholder den kvaliteten vi ønsker å være kjente for, og kan være stolte av jobben som er gjort, sier Øyvind Hukkelberg i Hukkelberg Boats.

- Florø firmaet Evoy har stått for leveranse av el-motor, batteripakke og styringssystem, og vi har jobbet tett sammen med dem for å integrere deres system i vårt båtdesign på en god måte. Resultatet har blitt de første helelektriske hurtiggående båtene av denne typen som er laget og tatt i bruk i Norge, fortsetter han.

Motorene har en effekt på 300 kW og det er installert batteripakker om bord på 252 kW.

MS «Malm»