«Calypso» er den andre kabeleggeren i Van Oords flåte.

MS «Calypso»

I slutten av august overleverte Vard Brattvaag kabelleggeren «Calypso» til nederlandske Van Oord.

Publisert Sist oppdatert

Det var uken før julaften i 2020 at det ble kjent at verftet hadde mottatt kontrakten på å bygge den 130 meter lange kabelleggeren.

Van Oord uttalte i forbindelse med kontraheringen at rederiet var fast bestemt på å kutte i sine CO2-utslipp og har derfor installert det siste av teknologi for å redusere utslipp av klimagasser. I tillegg til en stor batteripakke fra Corvus er fartøyet klargjort for e-fuel. Frem til det kan hun seile på biodrivstoff. For å redusere utslippene ved kai har «Calypso» også mulighet for landstrøm. Alle disse tiltakene er ment å redusere CO2-, NOx- og SOx-utslipp betydelig sammenlignet med konvensjonelle fartøy.

I tillegg til å ha en tradisjonell kabeltrommel på dekk har «Calypso» ytterligere en montert under dekk. Det gjør at skipet kan legge to kabler samtidig. Fartøyet skal først og fremst jobbe innen havvind-operasjoner. Selskapets kablegravere kan også betjenes fra fartøyet. 

Hoveddata:

  • Navn: «Calypso» 
  • Verft: Vard Brattvaag
  • Byggenummer: 922
  • Design: Vard 9 02
  • Lengde: 130 meter
  • Bredde: 28 meter
  • Tonnasje: 13992
  • IMO-nummer: 9934840
  • Rederi: Van Oord
  • Motor: 3x 6L32E/E2 - Wärtsilä
  • Thrustere: Brunvoll
  • Batteripakke: Corvus Energy
  • Generator: Scania DI 13
  • Bysseutstyr: Beha_hedo
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Avfallshåndtering: Delitek

Skipet går inn i den store flåten til det mer enn 155 år gamle rederiet Van Oord, med hovedkontor i Rotterdam. Der blir den en del av en stor flåte av skip, hvor hoveddelen driver med mudring. «Calypso» er den andre kabelleggeren i flåten. Totalt har selskapet i underkant av 5000 ansatte, fordelt på 46 lokasjoner over hele verden. 

Skroget til «Calypso» ble bygget ved Vards skrogverft i Romania, før det i oktober i fjor ble slept til Brattvaag for ferdigstilling der.

Byggingen av Calypso i Norge har gjort det mulig for Van Oord å sikre seg et grønt lån fra det statlige norske foretaket Eksfin. 

- Denne anerkjennelsen stammer fra Calypso sin rolle i å muliggjøre utvidelse av fornybar offshore energi. For Van Oord er det første gang et Grønt Lån-sertifikat utstedes basert på det tiltenkte formålet med fartøyet i energiomstillingen. Finansieringen er gitt som et bedriftslån og vil delvis bli brukt til å finansiere de endelige byggemilepælene til Calypso og bidra til å optimalisere Van Oords finansieringsstruktur, heter det i en uttalselse fra rederiet.

9. september ble skipet døpt av Inca Cerutti som er konen til Niek Hoek, som er leder av representantskapet i Van Oord.

Utstyr: 

«Calypso» er utstyrt med 3x 6L32E/E2 hovedmotorer fra Wärtsilä i Finland. Fremdriftsthrustere av typen AUP115 og manøverthrustere av typen FU100 samt AR80 er alle levert av Brunvoll. Nødgeneratoren er av typen Scania DI13 CV.

Corvus Energy har levert batteripakken på totalt 1988 kWh. Broløsningen er av merket SeaQ fra Vard Electro, som også har levert øvrig elektronikk. Styrehusstolene er fra Alu Design. 

VVS og interiør er levert og installert av Vard Interiors (tidligere Vard Accomodation), mens Delitek har levert utstyr for avfallshåndtering. Beha-Hedo har levert bysseutstyret. Teleskopisk offshorekran er fra Red Rock. 

Rednings- og sikkerhetsutstyret kommer fra Viking Life-Saving Equipment. Tyfoon er levert av R. Stahl Tranberg. Eltorque har levert aktuatorer, mens dørene er fra Libra-Plast. Tomrefjord Rør og Montering har stått for rørmontering. Filter og strainer er fra John Gjerde. Renseanlegget for smøre og brenselolje er av typen Greenoil fra Delitek som også har levert smøreoljesystemet. 

Skipet er klasset av DNV.