Nye «Liafjord» er levert fra Cemre Shipyard til Liegruppen.

MS «Liafjord»

Den nye «Liafjord» ble forsinket fra verftet, men er nå klar for å dra inn millionfangst.

Publisert Sist oppdatert

I april 2021 ble det kjent at Liegruppen på Sotra utenfor Bergen hadde kontrahert en ny pelagisk tråler, designet av Salt Ship Design, som skulle bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia. 

Det 130 år gamle familieselskapet sysselsetter opp på 50 personer, inkludert de som jobber på land. Selskapet har tre ringnotkonsesjoner som de fordeler på de tre fartøyene «Libas», «Liafjord» og «Ligrunn». Med sine 71 x 15 meter er nybygget mindre 

Liegruppen forventer en omsetning på rundt 100 millioner kroner årlig på det nye fartøyet som de nå har fått i flåten sin. 

Det er gått nesten tre år siden de kontraherte den nye «Liafjord» og leveringen var opprinnelig planlagt til mars i fjor, men en brann satte en stopper for de planene.

Hoveddata:

  • Navn: «Liafjord» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 78
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 71,45 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Tonnasje: 2630
  • IMO-nummer: 9935973
  • Rederi: Liegruppen
  • Motor: Bergen Engines - B33:45L8P. 
  • Vinsjer: Evotec
  • RSW-system: 2x MMC-SX
  • Generator: 2x750 kW Yanmar
  • Høytrykksvasker: H.L Skjong
  • Brannslukningsutstyr: Aksis
  • Livbåter: Viking Norsafe
  • Elektrisk installasjon: BMA Technology

- Fabrikken begynte å brenne, så vi måtte skjære ut en hel seksjon, sette inn en ny og få den sveiset på. Det har vært en lang byggeprosess, men vi er fornøyde med arbeidet og verftet, sier daglig leder Bjarne Haldorsen. 

Første med vinger

«Liafjord» er det første fiskefartøyet i verden som blir utrustet med Wavefoil. Målet med disse “vingene” er å få en mer stabil seiling og reduksjon av drivstofforbruket. 

- Vi er forespeilet en reduksjon på 10 prosent i drivstofforbruket, og dette kommer i tillegg til batteripakken om bord, sier Haldorsen. 

Selskapet bak foilene, Wavefoil, gikk konkurs i 2023, men ble senere kjøpt opp av Eitzen Rederi. Det er noe Haldorsen er glad for. 

- De er i full drift, og det er vi glade for. De har fått en del kontrakter og har bedrifter som har behov for at de er i live og kan utføre service og vedlikehold. 

For å ytterligere dra ned utslippene er vinsjer, som tidligere har vært hydrauliske, byttet ut med elektriske. 

Fremme i skoen

Liegruppen er kjent for å være fremme i skoen når det gjelder nye løsninger. I 2021 fikk rederiet overlevert «Libas», som også ble bygget ved Cemre Shipyard. Det var den gang verdens første fiskefartøy med LNG som seiler på LNG.

Haldorsen mener fortsatt at det er energibæreren som er den grønneste. Likevel går ikke «Liafjord» på LNG. 

- Det hadde blitt for dyrt å ha to LNG-fartøy i rederiet. Det er kostbart å bygge en LNG-båt fordi de må være større for å få plass til LNG-tanken, forklarer han

For rederiet er det ikke utenkelig å ta i bruk hydrogen eller ammoniakk i fremtiden. Men før det blir aktuelt må det komme en infrastruktur for dette langs kysten, slik at de kan fylle. 

Innredningen er levert av Maritime Montering

- Vi går ikke i en fast rute, slik som fergene. Vi selger fangsten vår på Norges Sildesalgslags auksjon og må levere til det mottaket som byr mest. Det kan være i Egersund, Florø eller Træna. Siden vi ikke kan velge hvor vi skal levere er det helt nødvendig at det er infrastruktur på plass og det eneste som er bygget ut er for diesel og LNG, sier Haldorsen. 

Utstyr: 

«Liafjord» er utstyrt med hovedmotorer fra Bergen Engines av typen B33:45L8P. Hjelpemotorer er 2x750 eKw Yanmar. Kongsberg har levert styremaskin av typen SR722 FCP.

Med avansert teknologi for fiske i norske farvann, har Liafjord en 2500 kW akselgenerator drevet av 3000 kVA Hybrid Shaft Generator Drive, sammen med en 509 kWh batteripakke. Fartøyet prioriterer energieffektivitet med Power Management, Energy Management og Hybrid Shaft Generator systemer som bruker forskjellige typer kilder samtidig for å nå målene. Nøkkelkomponenter i dette prosjektet, inkludert Hybrid Drive Power Management og energi administrasjonssystem, LV-tavler og -konsoller, alarmkontroll og overvåkningsystemer samt elektrisk design levert av BMA Technology.

Hovedmotoren er fra Bergen Engines.

Brunvoll har levert en integrert systempakke med gir- og propellanlegg med aksling og hylse, tunnel-thrustere og kontrollsystem. Fremdriftsanlegg er et 2-speed system med PTO/PTH funksjon fra en kombinert akselgenerator/elektromotor. Dette betyr at skipet kan levere overskuddsenergi til hovedtavlen fra hovedmotor i PTO-mode, og i PTH-mode kan skipet kjøre elektrisk i nedkjøringsmode,

Ankerspill og fortøyningsutstyr er fra Evotec. De har også levert trålutstyret bestående av blant annet to trålvinsjer 700/1200 kN, halevinsj 490 kN/735 kN, nettromler 800/1700 kN, hjelpevinsjer, og fiskepumpe. Rapp har også levert en elektrisk fiskepumpe av typen CP-2501E-20.

Høytrykksvasker er levert av H.L Skjong. RSW-systemet er fra MMC, som også har levert vakuumpumpesystemet. Normex har levert ozon-systemet. 

Innredningen er levert av Maritime Montering. 

Batteripakken på 509 kWh er av typen Corvus Orca ESS.

Daglig leder i Liegruppen, Bjarne Haldorsen.