Den dedikerte smoltbåten «Seifjell» eid av Seistar Holding har en kapasitet på 2200 kubikkmeter og ble bygget ved Cemre Marin Endustri i Tyrkia. Den seiler nå mot Norge.

MS «Seifjell»

MS «Seifjell» har reist fra Tyrkia mot Norge, hvor den skal frakte smolt for kunder på Vestlandet. Båten skal etter planen settes i drift i løpet av mars.

Publisert Sist oppdatert

Den dedikerte smoltbåten har en kapasitet på 2200 kubikkmeter og ble bygget ved Cemre i Tyrkia.

Fartøyet skulle opprinnelig overleveres i oktober 2022, men Tore Bakke i rederiet Seistar, fra Torangsvåg i Austevoll forteller at brønnbåten er halvannet år forsinket. 

- Selvfølgelig er vi glade for å nå få på plass fartøyet etter lang ventetid. Vi har ventet lenge og det har vært en kamp, men nå er den på plass, sier han fornøyd.

Salt Ship Design og Seistar har samarbeidet over lengre tid for å utvikle brønnbåtdesignene med utgangspunkt i skånsom og effektiv fiskehåndtering i kombinasjon med sterkt fokus på hygiene, miljø og kvalitet.

Om bord på brønnbåten er det installert fiskehåndteringsutstyr fra MMC First Process. 

Hoveddata:

  • Navn: «Sefjell» 
  • Verft: Cemre
  • Byggenummer: 76
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 69,9 meter
  • Bredde: 16,8 meter
  • Tonnasje: 2998
  • IMO-nummer: 9930662
  • Rederi: Seistar
  • Motor: ABB
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: MAN
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Ozsay Group
  • Interiør: Harmony Marine Solutions
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: Elkon

«Seifjell» er nybygg 76 fra verftet og har to runde sirkulære fisketanker.

- Den er bygget som en ren smolt/postsmolt båt, og skal rett i drift for kunde etter noen småinstallasjoner vi skal gjøre når den kommer til Norge. «Seifjell» er dieselelektrisk med batteripakke. Hun har sortering og telling, samt et nyutviklet vaskesystem for gjenbruk av vaskevann i tillegg til nullutslipp på vaskevannet, påpeker Bakke.

Verdens største er også under bygging

Selv om det har gått litt seint med leveransen av «Seifjell», håper Bakke og rederiet at fartøyet deres «Seigrunn», som også er under bygging, ikke skal bli så forsinket. Den skal etter planen leveres til sommeren 2024. 

Fartøyet med byggenummer 77 har hele 8000 kubikk lastekapasitet i fisketankene, og vil da bli verdens største i sitt slag.

Dette fartøyet vil ha tre runde fisketanker, og blir bygget som et behandlingsfartøy, med RO og RSW-anlegg.

- Den har 600 fiskeførende rør for å få bedre håndtering, men har alle bruksområdene som en brønnbåt har per i dag. Den blir også rigget til for fremtidige behandlingsutstyr, har Bakke tidligere uttalt.

Brønnbåten vil på lik linje som «Seifjell» ha gjenbruk av vann og null utslipp på vaskevann. Den har også en 4000 kubikk ferskvannsbuffer og er dieselelektrisk med batteripakke.

Utstyr: 

Fremdriftsmotor er fra ABB mens generatorene er fra MAN, havnegeneratorene er fra John Deere. MAN har også levert SCR-systemet. Batteripakken på 934 kW er fra Corvus, mens Elkon har levert batteriladersystemet. 

Tunnelthrustere, propeller og gear er levert av Brunvoll, mens styremaskinen er fra Kongsberg. Ror er fra Mariner. DP-systemet er levert av Marine Technologies.

Elektronikken om bord er levert av Ozsay Group med komponenter fra Furuno. CCTV og SRS er fra Zenitel. 

Fiskehåndteringsutstyret er fra MMC First Process. Det inkluderer tankvaskeanlegg, CO2-fjerner, ozon desinfeksjonsanlegg, saltvannssirkulasjonsanlegg for å nevne noe. UV-desinfeksjonsalnlegget er fra Norwegian Greentech. Omvendt osmose er levert av Norwater.

Dekkskranene er fra Palfinger, mens det hydrauliske anlegget er levert av Marsis.

Navigasjonslanterner er fra Glamox, mens Tranberg har levert søkelys med kamera. 

THR Marine har levert kombinert ankerspill og fortøyningsvinsjer med kjettingstopper, samt capstaner og resterende vinsjer. 

MOB-båt, redningsflåter, brannslukkere og redningsutstyr er levert av Viking. Brannvarslere og brannslukking i maskinrom er fra Survitec.

Interiøret er levert av Harmony, mens Libra-Plast har levert de utvendige dørene. Vinduer er fra Bohamet. Sentralvarmesystemet er fra Ulmatec Pyro mens toaletter er fra Jets. 

Landgang er levert av Gurskøy. 

Skipet er klasset av DNV og malt i maling fra Carboline.