«Selvåg Senior» er levert fra Cemre Shipyard i Tyrkia

MS «Selvåg Senior»

Cemre Shipyard i Tyrkia har overlevert «Selvåg Senior» til rederiet med samme navn. Den er den aller første i sitt slag.

Publisert Sist oppdatert

Miljøet har stått i fokus under utviklingen av det nye fartøyet, hvor også SINTEF har vært involvert. 

Det er Skipsteknisk i Ålesund som har designet den kombinerte ringnotsnurperen- og pelagiske fiskefartøyet for rederiet Selvåg Senior. Det er andre gangen partene samarbeider om et fartøy. Den gamle båten, som hadde samme navn, ble levert i 1999. 

Men der slutter også likhetene mellom det gamle og det nye fartøyet. 

- Dette har vi veldig troen på, sa CEO i Skipsteknisk, Hans Holmøy, da Skipsrevyen var på besøk hos Skipsteknisk tidligere i år.

- Her har vi satset på gassdrift. Det er ikke det første skipet som har det, men denne båten er veldig spesiell. Det er en helt ny vertikal LNG-tank som gjør at fartøyet ikke trenger å være så stort for å få plass til det. I realiteten gjør det at vi sparer nesten 10 meter i lengde, forklarer Inge Bertil Straume, salgssjef for fiskefartøy i Skipsteknisk.

- Dette fartøyet har en stående tank i front, slik at plassen i midten av båten frigjøres til lastekapasitet. Vi syntes det var en god idé, rederiet var enig - og vi gjorde det sånn. Det er også den første båten som lager strøm av varmt vann, det har aldri blitt gjort før. Det er veldig spennende, det er helt klart den grønneste fiskebåten som har blitt bygd til nå, legger Straume til.

Med en prislapp som er rundt 20 prosent dyrere fartøy enn dersom rederiet hadde valgt diesel, er det tydelig at miljøvennlighet ikke kommer gratis:

- Det koster flesk, sier Holmøy.

Fartøyet er også utstyrt med en batteripakke på 1 MWH. 

Det var i desember 2020 at det ble klart at Melbu-rederiet hadde undertegnet kontrakt med Cemre om byggingen av det nye fiskefartøyet. I august 2022 ble skroget sjøsatt og i april i år ble den første prøveturen gjennomført. 

«Selvåg Senior» er ikke den første fiskebåten med LNG som energibærer. Samme verft overleverte «Sunny Lady» til Teige Rederi i 2022. 

Dette nybygget er utstyrt med en dual fuel motor, som kan seile på både LNG og diesel. Wärtsilä har stått bak leveransen av både hovedmotoren, samt gear og propellanlegg. 

Men motor alene har ikke vært nok for rederiet for å få ned utslippene. Et annet element er en helt ny måte å utnytte kulden i naturgassen for å kjøle lasten.

LNG har en temperatur på rundt minus 162 grader når den er flytende i tanken. For at denne skal kunne benyttes som drivstoff må temperaturen økes til over 25 varmegrader. Overskuddsenergien fra denne prosessen benyttes til å vedlikeholde det nedkjølte sjøvannet i de 12 RSW-tankene som har en kapasitet på 2500 m3.

Wärtsilä har blant annet levert hovedmotoren om bord.

Hoveddata:

  • Navn: «Selvåg Senior» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 75
  • Design: ST-136 LNG - Skipsteknisk
  • Lengde: 79,5 meter
  • Bredde: 16,2A meter
  • Tonnasje: 4119
  • IMO-nummer: 9924132
  • Rederi: Selvåg Senior AS
  • Motor: Wärtsilä 8V31DF
  • Gear: Wärtsilä
  • Propell: Wärtsilä
  • Generator: Cummins
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Moltech
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Kraner: Triplex 
  • Elektrisk installasjon: Elkon

I tillegg utnytter «Selvåg Senior» overskuddsvarmen fra eksosen til å lage elektrisitet.

Nybygget er rigget for pelagisk tråling og ringnotfiske med pumping både over siden og hekken. Alle vinsjer og fiskepumper er elektriske og retureffekter går til batteribanken.

Den gamle «Selvåg Senior», som ble levert i 1999, skal selges. Men den vil ikke komme for salg før i løpet av 2024. 

Utstyr: 

Wärtsilä har levert hovedmotoren av typen 8V31DF, samt gear, propellanlegg, baugthruster og ror. Videre har Wärtsilä levert selve LNG-tanken. Styremaskinen er levert av Kongsberg Maritime. 

Hjelpemotoren er av typen Cummins, mens nødgeneratoren er av typen Volvo Penta.

Det elektriske anlegget inkludert tavler er levert av Elkon, som også har levert batteripakken på 1 MWH fra Corvus. Elkon har også levert PMS og aksellgenerator. IAS-systemet er levert av Blue Ctrl.

På dekk er kraner levert av Triplex, bestående av: KN-60 krane for elektriske fiskepumper, KN-75 dekkskrane på babord side og KN-60 krane for trålgalge. Videre har Triplex levert NK-7500 krane for stabling av garn, FLH-300 korklinestabler og GLH-112 synkelinestabler. 

Macgregor har levert en omfattende pakke bestående av blant annet to snurpenotvinsjer av typen TWS-4536CE samt fiskepumpe for snurpenot av typen CP-35001E. Videre har de levert alt av ytterligere vinsjer. 

RSW-systemet som er 3x 1100 kW er levert av PTG Frionordica. Losse- og lasteutrustningen er levert MMC First Process. H.L Skjong har levert tankvaskesystemet. Renseanlegget for ballastvann er levert av Norwegian Greentech. Ozonanlegget er fra Normex, mens Jets har levert sanitærutstyret.

MOB-båten av typen Polarcirkel 580 er levert av Helgeland, mens MB Hydraulikk har levert daviter. Navigasjonsutstyret kommer fra Moltech mens Maritime Montering Turkey har stått for innredningen. 

Utrustningen i byssen er levert av Beha Hedo.

Macgregor har en betydelig leveranse om bord.