MS «Leirvik»
Maritime Partner i Ålesund har nylig overlevert «Leirvik» til Cermaq Norway. Båten, med betegnelsen ALUSAFE 1500 Work, er en nyutvikling basert på dykkerbåten ALUSAFE 1500.
Det nye fartøyet er spesielt designet for service- og opplæringsoppdrag i Finnmarksområdet og bygget for operasjon året rundt i tidvis tøffe farvann.
MS «Leirvik» er utrustet for et mannskap på tre, og er sertifisert for seks personer. Den er spesialtilpasset for serviceoppdrag og er utrustet med både kran, nokke og høytrykksspyler for vedlikehold av utstyr på lokaliteter. Mannskapet har også et lite verksted i tillegg til lagerplass ombord for verktøy og utstyr. Den er 15 meter lang og 4 meter bred.
Om bord er det tre lugarer og oppholdsrom med bysse forut under dekk. Den er konstruert og tilpasset for operasjon i nordlige farvann og har komfort for lengre arbeidsøkter på Cermaqs anlegg i Nord Norge. Overbygget rommer i tillegg til broen også en sittegruppe, et romslig bad og arbeidsrom, sistnevnte med inngang fra akterdekk. Det er inndelt i våt/skitten sone og tørr/ren sone.
- Båten er basert på suksessen vi har hatt med dykkerbåten ALUSAFE 1500 LDV, som allerede har flere operatører rundt kysten. Nå har vi enda en variant spesialtilpasset kravene i oppdrettsbransjen og den blir en viktig referansebåt, sier Hans Petter Klokk, VP Project Management hos Maritime Partner.
- Vi er også spesielt glade for å få Cermaq på kundelisten da de er en stor operatør av arbeidsbåter. Kunden stiller høye krav og utfordringer, noe vi setter stor pris på, men vi både håper og tror de blir fornøyde med båten og at dette igjen fører til ytterligere samarbeid i fremtiden, sier han videre.
Økt trygghet, bedre driftssikkerhet og redusert CO2-utslipp
Service og vedlikeholdsleder for Cermaq i Finnmark, Kjetil Knutsen, sier denne båten vil bli et svært viktig verktøy for selskapets kontinuerlige arbeid med å øke tryggheten for sine ansatte på sjøen og bedre driftssikkerheten ved våre anlegg i Vest-Finnmark.
For Cermaq har det i dette prosjektet har vært avgjørende å kunne tilby mannskapet den beste kombinasjon av bo-komfort og praktisk funksjonalitet for å kunne gjennomføre effektiv service og vedlikehold ved våre oppdrettslokaliteter. Denne båten vil også kunne bidra til å redusere tiden brukt på transport mellom oppdragene og med det også redusere CO2-utslipp med et mer optimalt driftsmønster.
- Førsteinntrykket av båten under testing og tiden etter overlevering har gjort oss trygg på at valget av Maritime Partner som leverandør har vært riktig for oss, sier Knutsen.
Utstyr:
MS «Leirvik» er utstyrt med 2x Volvo Penta D11 fra J. Weiberg Gulliksen, som også har levert Volvo Penta IPS propellanlegg.
Sidepropeller er levert av Sleipner Motor mens Interceptor kommer fra Zipwake.
På dekk er den en Fassi F50AFM dekkskran levert av Nord-Kran AS-
Dører og luker er levert av Libra-Plast mens vinduer kommer fra Ertec. Stoler i styrhus og for passasjerer er levert av NorsSap. Fartøyet er malt med maling fra Hempel Norway.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er levert av Marinelektronikk mens det elektriske anlegget er designet og installert av Midsund Elektro.
Isolering er levert av Isowest, mens ventilasjonsarbeidet er levert av Kamo.
Redningsutstyret kommer fra Survitec og Brannslukkingsutstyret i maskinrommet er levert av Florø Brannvernservice.