«Christian i Gròtinum» er levert fra Karstensen Skibsværft til Færøyene. Foto: Karstensen Skibsværft
«Christian i Gròtinum» er levert fra Karstensen Skibsværft til Færøyene. Foto: Karstensen Skibsværft

MS «Christian i Gròtinum»

Karstensens Skibsværft i Skagen har overlevert «Christian i Gròtinum» til eierfamilien Rasmussen på Færøyene.

Skroget ble bygget ved Karstensens eget skrogverft i Polen, før det ankom Skagen i juli 2021 for ferdigstillelse. 

Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangement er et resultat av et omfattende og tett samarbeid mellom eiere og verft, hvor aller løsninger er optimalisert og skreddersydd for å passe skipper Bogi Rasmussen og hans mannskaps spesifikke krav. 

Hovedfokuset har vært en optimalisering av arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, samt optimalisering av fangsthåndtering - lagringfasiliteter i tillegg til optimalisering av drivstofforbruk. For å klare dette er fartøyet utstyrt med det nyeste av maskineri og utstyr. 

Hoveddata:

  • Navn: «Christian i Gròtinum» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 466
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 89,35 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 4985  
  • IMO-nummer:  
  • Rederi: Kristian Martin Rasmussen & familie
  • Motor: Wärtsilä 12V31, 7320kW
  • Gear: Wärtsilä SCV 112/2-PDC68
  • Propell:  Wärtsilä 4G1190, d4500 mm
  • Generator: 1x Caterpillar 3512, 1348 kWe, 1x Caterpillar C32, 940 kWe
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno, Simard og Scanmar - Sea MEch
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking 
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Lavt støynivå

For å skape minst mulig støy er lugarene plassert så langt unna propellen som mulig. I tillegg ble det gjort en rekke konstruktive grep for å skape et lavt støynivå. Under testing viste støymålinger nivåer godt under eventuelle krav og anbefalinger.

Skroget er bygget i stål, mens styrhus og dekk er bygget i aluminium. Når mannskapet har fri er det mulig å slappe av i messen, dagligstue eller TV/Kino-rommet om bord. I tillegg er det en velværeavdeling med både badstu, boblebad og trimrom. Alle lugarer er forøvrig utstyrt med eget bad med dusj. 

Fartøyet er utstyrt med en 7320 kW hovedmotor fra Wärtsilä, koblet til en reduksjonsgirkasse, som driver én propell. Akselgenerator på 3300 kW er montert på girkassens PTO. 

For å levere ekstra elektrisk kraft er fartøyet utstyrt med 2 hjelpemotorer/gen-sett, som produserer 1348 henholdsvis 940 kWe samt et havnegenerasjonssett på 200 kW.

Ved fiske, når vinsjsystemet er i bruk, vil akselgeneratorene kobles inn, og elektrisk kraft tilføres herfra. Når det er krav om full effekt på vinsjene, vil det normalt ikke være samme kraftbehov på fremdriftssystemet. 

Alle elektriske kraftsystemer styres av fartøyets DEIF Power-Management-System. 

Utstyr: 

Hovedmotor er Wärtsilä 12V31, 7320kW. Hjelpemotorer er 1x Caterpillar 3512, 1348 kWe, og 1x Caterpillar C32, 940 kWe. Havnegenerator er 1x Caterpillar C7.1 200 kWe. 

Propellanlegget er av typen Wärtsilä 4G1190, d4500 mm. Wärtsilä har også levert gear av typen SCV 112/2-PDC68 samt SCR systemet om bord. 

Ror og styremaskin er levert av Kongsberg. Brunvoll har levert akterthruster, 1400 kW/1904 hk, i tillegg til Azimuth thruster av typen AE80 LTC2100. 1500 kW/2040 hk. 

Ibercisa har levert de elektriske vinsjene om bord, bestående av blant annet trålvinsjer, snurpenotvinsjer, ankerspill, nettromler, aktervinsj og fortøyningsvinsjer. 

Snurperutstyr kommer fra McGregor, som også har levert fiskepumper, i tillegg til kranpakken bestående av 1x KN-75 4t x 18 meter og 1x KN-60, 3,5t x 13 meter. 

Trålblokkene er av typen Blue Line fra Brødrene Markussen. 

RSW-systemet er levert av PTG FrioNordica. Aktuatorer er fra Eltorque. Rekkekjølere er fra Hydroniq Coolers. 

Komplett tankvaskeanlegg levert av HL.Skjong AS.

Innredning er gjort av Maritime Montering med møbler fra Ekornes. I styrhuset er det installert NorSap 1600 styrehusstoler. MOB-båt er en Viking Norsafe Mako-655 waterjet. 

Messeutstyr er levert av Beha Norge. 

Sea Mech har levert det elektronikken om bord, med utstyr fra Furuno, Simrad og Scanmar. 

Skipet er klasset av DNV.