MS «Christina S»
Karstensens Skibsværft i Skagen i Danmark har overlevert det 77 meter lange fiskefartøyet «Christina S» til partnerskapet mellom Freedom Fish Limited, Shannon Fishing Limited og Peter & J. Johnstone Limited.
Overleveringen ble gjennomført i midten av september. Skroget til det nye fartøyet ble bygget ved Karstensens eget skrogverft i Gdynia, før det kom til Skagen i februar 2022.
Navnet «Christina S» har gått igjen for skipper Allan Simpson helt siden 1976. Et av fartøyene ble bygget ved Fitjar Mek tilbake i 2011.
Den nye «Christina S» skal operere i det samme mønsteret som det tidligere fartøyet, nemlig som tradisjonelt pelagisk trålfiske etter makrell, sild og kolmule.
Karstensen skriver i en melding at de setter stor pris på tilliten eierne har vist, som fortsetter et langvarig samarbeid med Simpson-familien.
- Dette forholdet strekker seg over 30 år, først med «Sedulous» og senere med tre «Christina S»-fartøy som kommer til Skagen for regelmessige reparasjoner og vedlikehold, heter det.
Dette er imidlertid det første nybygget som partene gjør sammen.
- Tilbakevendende og lojale kunder er det beste stempelet et verft kan få, som bekreftelse på deres kvalitet og forretningsmessige tilnærming, skriver verftet.
For mannskapet om bord finnes det både kino, badstu og treningsrom.
Tett samarbeid
Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangement er et resultat av et omfattende og tett samarbeid mellom rederi og verft hvor alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å passe eiere og mannskaps spesifikke krav.
Hovedfokus ble satt på optimalisering av arbeid, sikkerhet og komfort for mannskapet, optimalisering av fangsthåndtering- og lagringsfasiliteter og optimalisering av drivstofforbruk. For å nå dette målet er fartøyet utstyrt med alt det nyeste utviklet maskineri og utstyr.
Fartøyets skrog er bygget i stål, mens styrehus, andre dekk og master er i aluminium. Fartøyet er utstyrt med uttrekkbare thrustere, isolert RSW tankseksjon med sentralt RSW-pumperom. RSW-tankene har en kapasitet på 2350 m3.
På gearkassen er det montert en PTO sammen en akselgenerator som produserer 2800 kWe. For ekstra elektrisk kraft er «Christina S» også utstyrt med to generatorsett som produserer 940 kWe, samt et havneanlegg på 200 kWe.
Fartøyet er klasset av DNV med følgende notasjoner: DNV +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.
Utstyr:
«Christina S» er utstyrt med hovedmotorer fra Wärtsilä av typen 12V31, 7320 kW. Hjelpemotorene er 2x Caterpillar C32, mens havnegeneratoreren er av typen Scania DI 09.
Gear er fra Wärtsilä av typen SCV 100/2-PDC68, som også har levert propeller av typen 4G1190, d4200 mm. Akselgeneratoren er av typen Cummins AvK, 2800 kW.
På dekk er fartøyet utstyrt med hydrauliske vinsjer fra SeaQuest som inkluderer trålvinsjer, nettromler, fiskeslangetromler og hydaruliske tromler for å nevne noe. I tillegg har SeaQuest også levert dekkskraner.
Trålblokker er levert av Brødrene Markussen av typen Blue Line, mens anker og kjetting er fra Max Fodgaard. RSW-systemet er fra Johnson Controls og består av 2x 1506 kW. Videre har Azcue levert sirkulasjonspumper og kondensatorpumper. Aktuatorer er fra Eltorque. Vakuumsystemet er levert av Cflow.
MOB-båt er av typen Viking Norsafe Merlin 615, mens davit er av typen Viking MDM DAF-275E. Også livbåtene er fra Viking. Slokkesystemet er fra Survitec.
Innredningen er levert av Maritime Montering med møbler fra Ekornes. Stolene i styrehuset er fra NorSap av typen 1600. Utstyret i byssen er levert av Beha.
Furuno UK har levert elektronikken om bord.