«Dagning» er den nye hurtigbåten i flåten til Florø Skyssbåt, levert av Oma Baatbyggeri.

MS «Dagning»

Oma Baatbyggeri på Stord overleverte i slutten av oktober kombikatamaranen «Dagning» til Florø Skyssbåt AS. Kontrakten mellom partene ble undertegnet i 2022.

«Dagning» er lik de foregående kombikatamaranene «Trym» og «Frey», som tidligere er overlevert til Norled, og bygger videre på Oma sitt kombikatamaran-konsept som båtbyggeriet har bygget og levert mange av siden 2001, og som seiler langs den langstrakte norskekysten. 

Fartøyet har kapasitet til å frakte vogntog på 20 tonn, alternativt syv personbiler i kombinasjon med 70 passasjerer.

Det 30 meter lange og 10,6 meter brede fartøyet leveres med hybride batterielektriske fremdriftsanlegg. I motsetning til tidligere leverte fartøy med konvensjonelle fremdriftsanlegg. Dette gjør at «Dagning» kan gå med null utslipp av CO2 og 100% elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere. 

Fartøyet er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100% resirkulerbart. Det sterke, men lette byggematerialet, er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint akseltrykk på 12 tonn på akterdekket. Ettersom fartøyet er lett, er det utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting/lossing av tunge vogntog. 

I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom. Passasjerkapasiteten er 70 og fartøyet har en servicefart på 22 knop.

Hoveddata:

  • Navn: «Dagning» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 550
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 30 meter
  • Bredde: 10,6 meter
  • IMO-nummer: 9979383
  • Rederi: Florø Skyssbåt
  • Motor: Permanent magnet motorer - Ramme
  • Fremdrift: Servogear Ecoflow Propulsor
  • Thruster: Sleipner
  • Generator: Nogva Scania DI 13 91M med Danfoss Editron generator
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Vico SA
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 - Presto Brannteknikk
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teca AS
  • Kran: Palfinger - Bergen Hydraulic

Utstyr:

Fremdriftssystemer er av typen Servogear Ecoflow Propulsor hvor den elektriske motoren er en permanent magnet motor fra Ramme.

Hjelpemotoren er av typen Nogva Scania DI 13 91M med Danfoss Editron generator. Thruster er levert av Sleipner, mens Humphree står for leveransen av interceptor. Batterikjølesystem er fra AF AeronMollier.

Ankervinsj kommer fra MB Hydraulikk, mens selve ankeret og tilhørende kjetting er fra Certex. Kranen om bord, av typen Palfinger, er fra Bergen Hydraulic. 

Brannvarslingsanlegget samt elektrisk installasjon er fra Teca AS, mens brannslukkingen i maskinrom er av typen Novec 1230 fra Presto Brannteknikk. MES er levert av Viking Life-Saving Equipment. Navigasjonsløsningen er levert av Vico AS med komponenter fra Furuno. 

For å løse utfordringene med vekt- og plassbegrensninger om bord, og dermed optimalisere energieffektiviteten, startet SEAM en komplett re-design av deres kraftplattform, e-SEA® Drive. Alt fra individuelle maskinvarekomponenter, løsningsarkitektur og software ble evaluert og oppdatert, for å oppnå tilfredsstillende vektreduksjon og plassutnyttelse om bord.

Den nye løsningen tilbyr et mer kompakt design og optimalisert struktur, som gir bedre energiutnyttelse og dermed lavere energiforbruk under drift.

Møblene om bord kommer fra West Mekan, mens gangveien er fra Undertun Industrier. Utvendige dører er fra Libra-Plast og Baggerød, mens vinduene er levert av SG Bøckmann og Ertec.

Fartøyet er malt i maling fra Jotun.