«Frederikshavn» er det første av flere fartøy som Maritime Partner skal levere til Dalo.

MS «Frederikshavn»

Maritime Partner AS har levert den første av flere båter til DALO (Danish Defence Acquisition Logistics Organization). Dalo er innkjøpsavdelingen for det Danske Forsvar/Kystredningstjenesten. Redningsbåten, en ALUSAFE 1215 FRB, er spesialbygget for kunde, og totalt syv båter av denne typen skal leveres.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er svært takknemlige og glade for at Dalo kommer tilbake til oss og bygger nok en serie med større sjødyktige båter, sier Henrik Myklebust, Vice President Sales i Maritime Partner i en pressemelding. 

Det nye fartøyet har fått navnet «Frederikshavn». 

Kunden har tidligere kjøpt hele 13 stk ALUSAFE 1070 FRB. Det er ikke til å legge skjul på at det er mye basert på gode erfaringer og mange års bruk av disse, at de kommer tilbake og ønsker en ny serie på en noe større båt. 

- Denne leveransen bekrefter det gode samarbeidet vi har med Dalo. Sammen har vi skapt et båtdesign som effektivt løser arbeidet den er satt til, samtidig som den bekrefter vår posisjon som leverandør av redningsbåter med meget gode sjøegenskaper, sier Hans Petter Klokk, VP Project Manager i Maritime Partner.

Levering av båten

Det var like før jul at et mannskap fra Maritime Partner seilte båten fra Ålesund til Fredrikshavn. På strekningen Ålesund – Kristiansand var gjennomsnittsfarten 28 knop, mens de over Skagerak, under krevende forhold, holdt en snittfart på 25 knop. 

Hoveddata:

  • Navn: «Frederikshavn» 
  • Verft: Maritime Partner 
  • Byggenummer: 2276
  • Design: ALUSAFE 1215 FRB,
  • Lengde: 12,2 meter
  • Bredde: 3,5 meter
  • Rederi: Dalo
  • Motor: 2x Iveco N67 500 TIER II
  • Gear: 2x ZF280
  • Vannjet: 2x Hamilton HJX29 - Progress Ingeniørfirma
  • Toppfart: 40-42 knop med 4 personer.
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad/Sailor/Jotron - Marinelektronikk
  • Vinduer: Securit - SI-Glass
  • Pumper: Ydra
  • Livbåter: Survitec
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Maling: Jotun

- Båten var rett og slett imponerende i sjøen, forteller Hans Petter, som var en av de tre ombord. 

Fortsetter «det grønne skiftet»

Fartøyene er spesialbygde og spesialiserte for å assistere overgangen til rene, bærekraftige energikilder. Fremdriftsanlegg er levert av Frydenbø Industrier AS og oppfyller de nye strenge utslippskravene som EU har pålagt skipsindustrien (IMO Tier III). Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant egenskapene til dette systemet. 

- Samarbeidet med Frydenbø som vår partner for fremdriftssystem og miljøvennlige løsninger har vært positivt for vårt prosjekt. Frydenbøs engasjement for å redusere NOx-utslipp har bidratt til å styrke vår forpliktelse til bærekraftige og ansvarlige løsninger. De har vært med på at vårt prosjekt oppnår de strenge IMO Tier III kravene, og vi er fornøyde med arbeidet som er gjort, sier Hans Petter Klokk.

Utstyr: 

«Frederikshavn» er utstyrt med hovedmotor av typen Iveco N67 - 550 fra Frydenbø Industrier. Vannjeten er fra Progress Ingeniørfirma og av typen Hamilton HJX29. Gear på fartøyet er 2x ZF280.

Marinelektronikk har levert elektronikken om bord med komponenter fra Furuno, Simrad, Sailor og Jotron. 

Den elektriske installasjonen er gjort av Midsund Elektro. Livbåter er levert av Survitec, mens Hansen Protection har levert livvestene av typen Sea Life. 

Pumpene er levert av Ydra, mens Ullman har levert mannskapsstolene om bord. Fartøyet har installert vinduer av typen Securit fra SI-Glass. «Frederikshavn» er malt i maling fra Jotun.