«Edda Boreas» er den andre av totalt seks fartøy som Edda Wind skal få levert. De fire første bygges ved Gondan Shipbuilders.

MS «Edda Boreas»

Skip nummer to i en serie bestående av seks skip til en prislapp av 4,4 milliarder kroner, er levert fra Gondan Shipbuilders i Spania. «Edda Boreas» skal snart på jobb på Doggerbanken.

«Edda Boreas» er tilrettelagt for installasjon av nullutslippsteknologi. Skipet har plass til 120 personer og vil være moderskipet for vindturbinteknikere i forbindelse med igangsetting og vedlikehold på vindturbiner offshore.

Allerede i mai skal «Edda Boreas» starte sitt arbeid på verdens største vindpark, Doggerbank Vindpark, som ligger 130 kilometer utenfor kysten av nordøst-England.

Som verdens største vindpark med en kapasitet på 3,6 GW, vil Doggerbank vindpark være i stand til å drive 6 millioner britiske hjem.

Fra messen om bord i det nye fartøyet som kan ta inntil 120 personer om bord.

Endelig døpt

Lørdag 14. januar feiret Edda Wind navneseremonien til «Edda Boreas», som har fått navnet sitt etter guden for nordavinden i gresk mytologi. Den tradisjonelle seremonien fant sted hos Gondan Shipbuilders i Spania.

«Edda Boreas», med søskenskip, er av Salt 0217 design fra Salt Ship Design på Stord og er spesialskip for offshore vind og forberedt for utslippsfrie operasjoner med et hydrogenbasert fremdriftssystem.

Fartøyet vil fungere som et moderfartøy for vindturbin-teknikere når de utfører igangkjørings- og vedlikeholdsarbeid på vindmøller til havs.

Skipene er 88,3 meter lange og kan romme opp til 120 personer.

Serie på seks skip

Hoveddata:

  • Navn: «Edda Boreas»
  • Verft: Gondan Shipbuilders
  • Byggenummer: C490
  • Design: Salt 0217 - Salt Ship Design
  • Lengde: 88,3 meter
  • Bredde: 19,7 meter
  • Tonnasje: 7042
  • IMO-nummer: 9915935
  • Rederi: Edda Wind
  • Motor: CAT 3512 E - Finanzauto S.A
  • DP-System: Kongsberg Maritime
  • 3D kran: Macgregor
  • Baugthruster: Brunvoll
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Viking Iberica
  • Livbåter: Viking Iberica
  • Elektrisk installasjon: Pro Electronica Sur S.A.

- Vi er i gang med å bygge en serie CSOVer med seks søsterskip, der «Edda Boreas» er skip nummer to. Først i rekken var «Edda Breeze». Det kommer et skip til til høsten, to i 2024 og et i 2025, forteller Walland.

I tillegg bygges det to nye SOVer i Balenciaga.

Walland vil ikke gi en eksakt prislapp på investeringene som blir gjort, men:

- Hvis vi sier en snittpris på 550 millioner kroner, også ganger vi det med åtte, så er ikke det helt feil, sier han og ler.

Stort behov

Dette kommer i tillegg til de to skipene selskapet investerte i 2018. Begge disse går på kontrakter i England.

«Edda Breeze» er signert til å gå på kontrakt i Tyskland i 10 år, «Edda Boreas» skal gå to til tre år i England og det neste fartøyet som leveres har femårskontrakt i Frankrike.

- De fire neste skipene er ikke tilknyttet kontrakt, men vi ser at det er veldig stort behov for denne type skip, sier Walland.

Utstyr:

Hovedmotorene om bord i «Edda Boreas» er av typen CAT 3512 E fra Finanzauto S.A. Baugthrustere er levert av Brunvoll, mens thrustere akter er levert av J.M Voith SE & Co.

Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. Siemens Energy har levert BlueDrive Plus C System.

Fortøynings- og ankervinsj er levert av DMT Marine Equipment S.A. mens G.J Wortelboer har levert anker og kjetting.

Livbåter og tilhørende daviter samt dekkskraner er levert av Palfinger Marine Europe. Daviter til redningsfartøy er fra Macgregor som også har stått for leveransen av 3D kran og gangbro.

HVAC er levert av Teknotherm. Aktuatorer er fra Eltorque. Elektrisk installasjon er gjort av Pro Electronica Sur S.A. Elektronikken om bord er fra Furuno. Internkommunikasjonen er fra Sunncom.

Lensevannseperatorer er fra GEA Westfalia.

Osmosesystem er fra Gefico Enterprise S.L. Antirullesystem kommer fra Hoppe Marine.

Interiøret er levert av Lido Marine. Vanntette dører er fra IMS Technologies. Kloakksystem kommer fra Jets. Rednings- og brannslukkingsutstyr er fra Viking Iberica.

Helidekket er fra Marine Aluminium.

Skipet er klasset av DNV og malt i maling fra Jotun Iberica.

Fra broen om bord i det nye fartøyet.