«Edda Nordri» er den tredje i rekken av seks skip som skal leveres til Edda Wind den kommende tiden.

MS «Edda Nordri»

Edda Wind har fått sin tredje CSOV levert fra Gondan Shipbuilders.

«Edda Nordri» ble døpt i Spania i begynnelsen av september. 

Fartøyet er av samme design som de andre som blir bygget ved Gondan Shipbuilders i Spania. De skal bygge totalt seks fartøy, og «Edda Nordri» var nummer tre i rekken. Fra før er «Edda Boreas» og «Edda Breeze» levert. 

«Edda Nordri, med søskenskip, er av Salt 0217 design fra Salt Ship Design på Stord og er spesialskip for offshore vind og forberedt for utslippsfrie operasjoner med et hydrogenbasert fremdriftssystem.

I en pressemelding skriver selskapet at Edda Wind sine nye fartøy skal sette en ny standard i offshore vindmarkedet. Skipet ble levert 7. september og skal være klar til drift i løpet av fjerde kvartal i 2023. 

- «Edda Nordri» er nummer tre av seks søsterfartøy som blir levert av Gondan Shipbuilders, og jeg er glad for å presentere fartøyet i dag. Vi er takknemlige for alle som har bidratt for å gjøre denne dagen så spesiell. Takk til Gondan Shipbuilders for deres innsats i å bygge dette fartøyet, og takk til alle andre som har vært med på dette prosjektet. Ikke minst, takk til Tone Lunde Bakker for å være gudmor. Edda Wind-flåten vokser raskt, noe som er etter planen og innen 2026 vil vi ha 14 fartøy, sa CEO i Edda Wind, Kenneth Walland under dåpen.

Hoveddata:

  • Navn: «Edda Nordri»
  • Verft: Gondan Shipbuilders
  • Byggenummer: C492
  • Design: Salt 0217 - Salt Ship Design
  • Lengde: 88,3 meter
  • Bredde: 19,7 meter
  • Tonnasje: 7042
  • IMO-nummer: 9964912
  • Rederi: Edda Wind
  • Motor: CAT 3512 E - Finanzauto S.A
  • DP-System: Kongsberg Maritime
  • 3D kran: Macgregor
  • Baugthruster: Brunvoll
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Viking Iberica
  • Livbåter: Viking Iberica
  • Elektrisk installasjon: Pro Electronica Sur S.A.

Tone Lunde Bakker er for øvrig administrerende direktør i Eksfin som har bidratt i finansieringen gjennom et lån på 55 millioner Euro, tilsvarende 600 millioner kroner som tilsvarer verdien av norsk design og utstyrsleveranser til skipene som skal bygges. 

Fartøyene skal huse vindturbinteknikere mens de arbeider på offshorevind turbiner. CSVOen er 88,3 meter lang og 19,7 meter bred. Det rommer opp til 120 personer.

Skipet er klart for å ta i bruk nullutslippsoperasjoner, med hydrogenbasert framdriftssystem, som er basert på Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC).

«Edda Nordri» sitt første prosjekt vil bli for vindturbinprodusenten Vestas. 

Utstyr: 

Hovedmotorene om bord i «Edda Boreas» er av typen CAT 3512 E fra Finanzauto S.A. Baugthrustere er levert av Brunvoll, mens thrustere akter er levert av J.M Voith SE & Co.

Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. Siemens Energy har levert BlueDrive Plus C System.

Fortøynings- og ankervinsj er levert av DMT Marine Equipment S.A. mens G.J Wortelboer har levert anker og kjetting.

Livbåter og tilhørende daviter samt dekkskraner er levert av Palfinger Marine Europe. Daviter til redningsfartøy er fra Macgregor som også har stått for leveransen av 3D kran og gangbro.

HVAC er levert av Teknotherm. Aktuatorer er fra Eltorque. Elektrisk installasjon er gjort av Pro Electronica Sur S.A. Elektronikken om bord er fra Furuno. Internkommunikasjonen er fra Sunncom.

Lensevannseperatorer er fra GEA Westfalia.

Osmosesystem er fra Gefico Enterprise S.L. Antirullesystem kommer fra Hoppe Marine.

Interiøret er levert av Lido Marine. Vanntette dører er fra IMS Technologies. Kloakksystem kommer fra Jets. Rednings- og brannslukkingsutstyr er fra Viking Iberica.

Helidekket er fra Marine Aluminium.

Skipet er klasset av DNV og malt i maling fra Jotun Iberica.

Fra dåpen av «Edda Nordri».