MS «Frøyanes»
Ervik Havfiske har fått overlevert MS «Frøyanes» fra Tersan Shipyard i Tyrkia. Fartøyet er skreddersydd for fiske etter reker og snøkrabbe i Barentshavet.
«Frøyanes» ankom Måløy på nyåret og fikk stor oppmerksomhet både fra lokale mediehus og NRK Vestland som hadde direktesendt reportasje fra fiskefartøyet. Turen hjem fra Tyrkia tok rundt 12 dager.
Under Nor-Fishing i 2022 avslørte Ervik Havfiske sin helt nye løsning for fiske etter snøkrabbe og reker i Barentshavet. Som den første i sitt slag er «Frøyanes» utstyrt med en moonpool.
Løsningen øker sikkerheten til mannskapet, er mer skånsom for krabbene og effektiviserer driften. Effektiviseringen ligger blant annet i at fartøyet er mindre sårbart for is, sjø- og værforhold.
Ifølge rederiet selv setter de med dette en helt ny standard for krabbefisket. Det nye fartøyet vil bidra til en mer bærekraftig fangstmetode og bedre reproduksjon for krabben, siden hunnkrabben blir mindre påvirket av fiskeriet, og dermed en mindre belastning og påkjenning for krabbebestanden enn i dag.
«Frøyanes» er også utrustet med spesialtilpasset og nyutviklet utstyr som blant annet optimalisert konvensjonell diesel-elektrisk fremdriftssystem og optimaliserte skroglinjer. Det er videre utstyrt med trippeltrål-system og en nyutviklet fabrikker med produksjonsanlegg for både reke og krabbe.
I tillegg er fartøyet utrustet med et eget forskningslaboratorium for forskning på snøkrabbe og andre marine arter.
Etter at krabbesesongen er slutt vil fartøyet bli rigget om til reketråling, også dette i Barentshavet.
«Frøyanes», som er designet av Marin Teknikk, har en lengde på 70 meter og en bredde på 17 meter. Den har plass til et mannskap på 35 personer. Fartøyet er bygget i samsvar med forskrifter for høy isklasse.
Utstyr:
Hovedmotorer på «Frøyanes» er av typen 9L32-5220 kW fra Wärtsilä. Hjelpemotorene er fra Cummins. Brunvoll har levert gir, propeller, thruster, PTO og PTI.
BMA Technology har stått for leveranse av brokonsoller, multidrive og elektrisk kabinett.
Fiskevegn har levert teiner og tauprodukter. Trålutstyret kommer fra Selstad. Carsoe og Westmek har levert fabrikkene om bord. Krabbehalesystem er fra Motus.
Pam Refrigeration har levert komplett fryseri. Bunkers og smørolje er levert MHService. Heinen Hopmann har levert ventilasjon.
Navigasjon og bunnutstyr er levert av Florvåg mens Suncom har levert kommunikasjonsutstyret. Innredning er levert av Accomar og CITA. Holmek har levert palletering/losse elevator.
Vinsjer er levert av Ibercisa mens Palfinger har levert kranene.
Fartøyet er finansiert med hjelp av Sparebanken Møre og forsikret hos Havtrygd.