Fitjar Mekaniske Verksted har overlevert «FDA Mimmi» til Finnsnes Dykk & Anleggservice. Dette er det totalt fjerde fartøyet partene har samarbeidet om.

MS «FDA Mimmi»

Fitjar Mekaniske Verksted overleverte i august «FDA Mimmi» til Finnsnes Dykk og Anleggservice AS. Dette er selskapets første med rent FMV-design.

Publisert

- Rett og slett en vanvittig tøff båt, opplyste verftet i en pressemelding da fartøyet var levert. 

«FDA Mimmi» er av Senjaklassen og har en lengde på 34,05 meter og en bredde på 12,6 meter. Fartøyet er innredet for et mannskap på syv personer fordelt i en tomannslugar og fem enkeltpersons-lugarer. Fartøyet er bygget i sin helhet ved verftet på Fitjar. 

Rederiet er opptatt av miljøvennlige løsninger og har derfor installert en kraftig batteripakke på 1445 kWh som gir ti timers arbeidstid på én lading. Etter to timer på generator vil batteriet være fulladet.

Det har også hybrid akselgenerator som skal redusere motorens driftstid vesentlig. I tillegg er hun utstyrt med elektrisk dekkspakke og vinsjer. Dette gjør at fartøyet produserer veldig lite 

Verft og rederi har hatt et godt samarbeid også tidligere. I 2016 overleverte verftet «Niklas» før de i de to påfølgende årene leverte «Hans» og «Emilie». 

Hoveddata:

  • Navn: «FDA Mimmi» 
  • Verft: Fitjar Mekaniske Verft
  • Byggenummer: 54
  • Design: FMV
  • Lengde: 34,05 meter
  • Bredde: 12,6 meter
  • Tonnasje: 497
  • IMO-nummer: 9974668
  • Rederi: Finnsnes Dykk & Anleggservice
  • Motor: Yanmar 6EY22AWS 
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Ø3000 Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Pon Power C32-SR5 950 ekW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Navy Rørvik
  • Kraner: Palfinger PFM 4500 samt 2x Palfinger PK150000 - Bergen Hydraulic
  • Dekksutstyr: SHM Maritime
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power

«FDA Mimmi» er en real kraftplugg av en servicebåt med en bollard pull på rundt 40-45 tonn, som ifølge rederiet er mer enn alle andre servicebåter. Fartøyet har også et stort dekksareal på 215 m2. 

«FDA Mimmi» ble kontrahert og offentliggjort på Nor-Fishing i Trondheim 2022, og vist frem for publikum under Aqua-Nor i år. 

Utstyr: 

«FDA Mimmi» er utstyrt med en hovedmotor fra Yanmar Europe av typen 6EY22AWS som yter 1340 kW, i tillegg til en Pon Power C32-SR5 950 ekW hjelpemotor. Havneaggregatet er av typen Caterpillar. 

Propellanlegget er levert av Finnøy Gear & Propeller, som også har levert to-trinns gear PTI/PTO 1000 kW. Shottel har levert de elektriske thrusterne på 300 kW akter og 350 kW forut. DP0 er levert av Navy Rørvik og Hipap. Ror er fra Scan Steering. 

På dekk er fartøyet utstyrt med Palfinger PFM 4500 samt 2x Palfinger PK150000 på styrbord og babord side levert av Bergen Hydraulic.

Av vinsjer om bord er «FDA Mimmi» utstyrt med henholdsvis en 80 tonns og en 40 tonns elektrisk vinsj som regenerer strøm tilbake til batteriene, samt to ankervinsjer i baugen. Videre har den 3x SHM E-VT5 elektriske 5t tuggervinsjer på styrbord side. Alt er levert av SHM Maritime, som også har levert Capstaner på 5t er plassert på styrbord side av fartøyet, samt plastlåser, trosselåser og haikjeft.

Navy Rørvik har levert navigasjons- og kommunikasjonspakken bestående av komponenter fra Furuno, Simrad og Kongsberg. 

Batteripakken er av typen Corvus levert av Austevoll Elektro som også har levert hovedtavler, hybridelektrisk fremdriftssystem med omformere, PMS, IAS og thrusterkontroll. 

Innredningen om bord er levert av Maxship Inter AS mens Vassnes Power har hatt elektroentreprisen. Malingen er gjort av Westing med maling fra International. 

Fra broen om bord.