«Fjorgyn» ble overlevert 19. mai 2022
«Fjorgyn» ble overlevert 19. mai 2022

MS «Fjorgyn»

Oma Baatbyggeri AS leverte i mai sitt nybygg nummer 547 M/S «Fjorgyn» til Norled AS.

Hoveddata:

  • Navn: «Fjorgyn»
  • Verft: Oma Baatbyggeri

  • Byggenummer: 547
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 41 m
  • Bredde: 10,6 m
  • Tonnasje: 428
  • IMO-nummer: 9933365
  • Rederi: Fiskeridirektoratet
  • Motor: 4x MTU 10V2000M72 - Bertel O. Steen
  • Gear: HD295PTI - Servogear
  • Sidepropell: S-80-120-V110 - MB Hydraulikk
  • Batteripakke: 2x 396 kWh - Smart Automation
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Teca AS
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 - Sentronik
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teca AS

Oma Baatbyggeri AS og Norled AS signerte kontrakten for den nesten 40 meter lange katamaranen i mars 2021. Båten er en aluminiums katamaran som skal eies og driftes av Norled AS på vegne av Fiskeridirektoratet.

Click to add image captionMagne Langåker

Den skal brukes som oppsynsbåt langs kysten til kontroll av fiske, rydding av tapte fiskeredskaper og innsamling av kystdata. Båten leveres med et stort arbeidsdekk akter og er utstyrt med dekkskraner, vinsjer og en A-ramme på hekken. Den er og utstyrt med et laboratorium om bord.

Seksjonssjef for Sjøtjenesten i Fiskeridirektoratet, Rolf Harald Jensen, er klar på at det nye fartøyet vil bety et enormt løft for etaten.

- Det er et nytt og bedre verktøy enn vi har hatt tidligere. Ikke minst ved at vi har en båt som er større enn de andre i vår flåte. Vi opererer også en del i værharde områder som Øst-Finnmark som til tider kan være utfordrendes.

Om bord i den nye båten er det også en del utstyr som direktoratet ikke har hatt tilgang til tidligere. De store kranene og vinsjen gjør at «Fjorgyn» kan bidra langt større med miljøarbeidet ved å ta opp redskap og tapte fiskeredskaper. Tidligere har direktoratet vært avhengig av å leie inn fartøy eller få bistand av andre offentlige myndigheter.

- Det vil vi fortsatt ha behov for, spesielt på den havgående oppfølgingen. Men dette fartøyet skal fortrinnsvis seile langs kysten og da vil vi kunne bidra i stor grad, forteller Jensen.

Så grønn som mulig

Den hybride oppsynsbåten er utstyrt med fire dieselmotorer, i tillegg til to batteripakker og to elektriske motorer. Ved vanlig drift vil fartøyet for det meste bruke diesel, men batteripakkene er store nok til å drifte hotell-lasten i 24 timer uten tilkobling til landstrøm. Den skal også kunne bruke de elektriske motorene ved bruk av DP0-system eller seile ved lav fart. Videre har den installert solcellepanel på styrhustaket.

- «Fjorgyn» er et nytt og bedre verktøy enn vi har hatt tidligere, sier Seksjonssjef for Sjøtjenesten i Fiskeridirektoratet, Rolf Harald Jensen
- «Fjorgyn» er et nytt og bedre verktøy enn vi har hatt tidligere, sier Seksjonssjef for Sjøtjenesten i Fiskeridirektoratet, Rolf Harald Jensen

Alt er gjort for å gjøre fartøyet så grønt som overhodet mulig.

- Ved å ligge på landstrøm eller batteri så fjerner vi også støy, og det kan være viktig flere steder langs kysten, smiler Jensen.

Båten er bygget i sin helhet på Stord og mange lokale leverandører har vært involvert.

Det er Norled som har bestilt båten og skal drifte den med kaptein og maskinsjef, i tillegg vil Fiskeridirektoratet ha tre inspektører om bord på fast basis. Det er første gang rederiet har valgt å gå inn på en slik kontrakt. Driftsleder hurtigbåt i Norled, Arne Finnvik, sier det har vært et svært spennende prosjekt å være en del av.

- Vi har hatt et tett samarbeid med både verft og Fiskeridirektoratet for å skape et fartøy som kan utføre en rekke oppgaver langs kysten. Gjennom det siste året har vi også hatt ansatte fra Norled på verftet for å følge opp byggingen, forteller Finnvik.

Selv om båten formelt ikke er overtatt av rederiet er han godt fornøyd med det han har sett.

- Det ser veldig bra ut, og alt ser ut til å fungere til våre forventninger, sier Finnvik.

Kontrakten Norled har inngått med Fiskeridirektoratet er på 10 år, men opsjon på ytterligere to år. Hva som skjer med fartøyet da, er ikke sikkert.

- Vi håper jo selvsagt at vi kan utvide kontrakten. Hvis ikke vil det være naturlig å selge den.

Nå som «Fjorgyn» er levert er det tre andre fartøy som står klare til å bygges ved Oma Baatbyggeri. Det er ytterligere to fartøy til Norled i tillegg til et fartøy for Florø Skyssbåt. Det er en tidshorisont og arbeidsmengde som er perfekt for verftet på Stord.

Batteripakken er på 2x 396 kWh.
Batteripakken er på 2x 396 kWh.

- Hvis vi har rundt fire fartøy på gang som vi kan levere med rundt fem måneders mellomrom, så er det et greit nivå for å ha en god drift. Flere båter gir oss ikke automatisk bedre økonomi, men legger i stedet større press på organisasjonen, sier daglig leder Gunnar Jan Oma.

Utstyr:

«Fjorgyn» er utstyrt med 4 stk MTU 10V2000M72 hovedmotorer, m/ sertifisert SCR eksosgass rensesystem ihht. IMO Tier III levert av Bertel O. Steen Power Solutions. Gear og propellanlegg kommer fra Servogear av typen HD295PTI med gearreduksjon 4,2:1. Rostyremaskin er av typen Brunvoll Mar-EL, type Triton SG.

MB Hydraulikk har levert 6 stk. sidepropeller av type S-80-120-V110, mens Humphree har levert interceptor.

SMART Automation har levert en omfattende pakke bestående av Smart Hydrive som er selskapets løsning for hybrid fremdrift. I tillegg har de levert to permanentmagnet kombinerte akselgeneratorer og elektriske framdriftsmotorer på 200 kW. Videre har de levert to batteripakker på 396 kWh, totalt 792 kWh. I tillegg kommer to kombinerte Hydrive frekvensomformere for akselgenerator og batteripakke, SMART PCS vårt nyutviklede fjernstyringssystem for motor, gir og propell og SMART Chief komplett integrert automasjonspakke, bestående av PMS (power management), alarm og overvåkingssystemer.

MB Hydraulikk har levert en pakke bestående av ankervinsj type a-AV-20,5K2, marinekran type LK-13,2tm-V400, A-ramme-15tm, 10 t SWL, Hekkrull 12 t SWL inkludert dekks-seksjon med monteringsbrakettar for A-ramme

Videre har de levert capstaner, to tuggervinsjer, kran for kraftblokk k 4tm SWL 2 tonn m/hydema KB24 kraftblokk, hydraulisk teinehaler type LHT 1500 og trippelblokk TB 2000.

MOB arrangement er fra Vestdavit. Dører er fra Libra-Plast og Baggerød.

Teca AS har sørget for elektrisk installasjon i tillegg til å levere navigasjonsutstyr, intercom- /PA system, søkelyskastere og bauglyskastere. Gangvei er levert av Undertun.

Innredning er gjort av verftet selv.

Fartøyet er utstyrt med MTU motorer fra Bertel O. Steen
Fartøyet er utstyrt med MTU motorer fra Bertel O. Steen