MS «Multi Arctic»
I juni overleverte Fitjar Mekaniske Verksted «Multi Arctic» til FSV Group. Dette er første gangen partene samarbeider om et nybygg.
«Multi Arctic» er et 27 meter langt hybriddrevet frakte- og servicefartøy bygget i sin helhet på Fitjar.
Fartøyet er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen. Det er Solstrand Trading som har designet fartøyet i nært samarbeid med rederiet.
Om bord er det en solid batteripakke på hele 1000 kWh, som ifølge verftet sparer miljøet for 340 tonn CO2 per år. Noe som tilsvarer utslipp fra ca. 190 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15.000 kilometer i året. Dette gjør at batteripakken er klimanøytral etter bare en måneds drift.
Helse og sikkerhet er førsteprioritet
Det nye fartøyet har syv lugarer og stort lasterom på 190 m3. Folks helse og sikkerhet er alltid førsteprioritet, og om bord i fartøyet er det lagt stor vekt på å benytte dekksutstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.
I forbindelse med kontraktsinngåelsen uttalte teknisk sjef i FSV Group, Endre Brekstad, at kvalitet alltid ville være viktig når de skal bygge fartøy.
- Det er på denne bakgrunn at vi i FSV bygger og utstyrer dem med det beste av utstyr levert fra norsk leverandørindustri og kommer fram til de mest innovative og sikreste løsningene. Dette gjør at vi kan utføre arbeidsoperasjoner tryggere og mer effektivt. FMV har vist i en lang rekke prosjekter de siste årene med fartøy av høy kvalitet og høy kompleksitet. Dette gjør oss sikker på at vi vil få levert et fartøy av topp kvalitet.
Verftsdirektør ved Fitjar Mekaniske Verksted, Hugo Strand, takker på sin side for tilliten de har fått fra FSV Group.
- FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de velger å bygge hos oss. FMV har spesialisert seg på å bygge komplekse fartøy av denne størrelsen ved eget verftsanlegg, noe som gir sikker prosjektgjennomføring, betydelige ringvirkninger og kompetanseutvikling i det norske maritime clusteret. Fartøyet setter i tillegg en ny standard hva angår batteri/hybrid motorkonfigurasjon, sier Strand.
Nå ser vi frem til videre godt samarbeid med FSV Group ved byggingen av FMV 56 - TBN.»
Utstyr:
«Multi Arctic» er utstyrt med 2x Nogva Scania DI 16 90M hovedmotorer med en hybridpakke levert av Elmarin bestående av 2x 1LE5603-3BB43-3AJ6-Z.
Nogva Heimdal har levert gir og propellanlegget om bord mens PMH har stått for leveransen av styremaskin. MB Hydraulikk har levert baugpropeller til det nye fartøyet samt vinsjer, capstaner og kraner.
Innredningen er gjort av Maxship Inter og verftet selv.
Fartøyet er malt av PCS AS med maling fra Carboline. Stålentreprisen er av NV Service South. Vassnes Power har stått for elektroinstallasjonen.
Beha Hedo har stått for leveransen av bysseløsningen.
Elmarin har levert navigasjons- og kommunikasjonsløsningen om bord med komponenter fra Furuno.