MS «Volt Harvest III»
Fitjar Mek har overlevert det tredje fartøyet til Volt Service i Fosnavåg. «Volt Harvest III» er den største av de tre søstrene.
Det nye fartøyet er som de tre foregående fartøyene bygget i sin helhet ved verftet på Fitjar. «Volt Harvest» er 42,7 meter lang og 10,2 meter bredt. Dermed er det fire meter lengre enn «Volt Harvest II» og 14 meter lenger enn «Volt Harvest I».
Fartøyet er av designet HFMV P42-500 hvor fokuset har vært på fiskevelferd, fiskekvalitet, driftseffektivitet og reduserte utslipp. Hun er utstyrt med et hybrid elektrisk fremdriftssystem med en batteripakke på 850 kWh om bord. I tillegg er «Volt Harvest III» utrustet med et anvendelig landstrømanlegg.
Fremdriftssystemet og optimalisert skrogform sikrer lavt klimaavtrykk. Fartøyet kan blant annet seile eller drive bløggeoperasjoner med kun batteridrift i flere timer.
«Volt Harvest III» har slaktekapasitet på over 100 tonn/time og kan frakte knappe 400 tonn bløgget fisk. Båten har elektrobedøvere og fire robot-bløggelinjer, noe som gir god fiskevelferd og høy kvalitet.
Fitjar Mek har skaffet seg høy kompetanse på bygging av bløggebåter de siste årene. Fartøyet som verftet mener har satt en ny standard for denne type fartøy. «Volt Harvest III» er den tiende bløggebåen som er designet og bygget ved verftet. Av disse er ni bygget i sin helhet i Sunnhordland.
- Dette gir god prosjektgjennomføring, sikrere innføring av det siste innen teknologi og høy kvalitet i arbeidsutførelser, melder verftet selv.
Utstyr:
«Volt Harvest III» er utstyrt med en hovedmotor av typen Caterpillar C32 i tillegg til to Nogva Scania DI 13 75M hjelpemotorer.
Gir, propeller og manøversystem er levert av Finnøy Gear & Propeller, mens ror og styremaskin kommer fra Scan Steering Aps. Automasjonsanlegg/IAS er levert av Smart Automation.
Stålentreprise er av NV Service South og FMV selv.
Hovedtavler og hybridelektrisk fremdriftssystem med omformere, motorer og PMS kommer fra Austevoll Elektro.
Sidepropeller kommer fra henholdsvis PMH Norway og Marine Parts & Propulsion.
Kranene om bord, av typen Palfinger, er levert av Bergen Hydraulic.
Prosessanlegget er fra Optimar mens tankvaskeanlegge, rørvask, ozon- og UV-filter er levert av Redox.
Innredningen om bord er levert av Maxship Inter AS.
Navigasjon og kommunikasjonspakken er levert av Vico AS. Mens den elektriske installasjonen er gjort av Vassnes Power.
Ventilasjon, samt kjøling i innredning og tekniske rom, er levert av Aritech. «Volt Harvest III» er malt av Westing med maling fra International.