MF «Norddalsfjord» er den niende fergen Tersan leverer til Fjord1.

MF «Norddalsfjord»

I starten av mars fikk Fjord1 overlevert MF «Norddalsfjord» fra Tersan Shipyard. Dette er søsterskipet til «Sunnylvsfjord» som ble levert noen uker tidligere.

Publisert

Den 84 meter lange og 16,3 meter brede fergen har plass til 80 personbiler eller 6 vogntog i tillegg til 249 personer inkludert mannskap. Fergen er designet av HAV Design med benevnelsen HAV 934.

Hoveddata:

  • Navn: «Norddalsfjord»
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1114
  • Design: HAV 934 - Hav Design
  • Lengde: 84 meter
  • Bredde: 16,3 meter
  • Tonnasje: 1937
  • IMO-nummer: 9941740
  • Rederi: Fjord1
  • Elektrisk fremdrift: SEAM
  • Batteripakke: Corvus
  • Thruster: Brunvoll 
  • Generator: Caterpillar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • HVAC: Teknotherm
  • Interiør: Harmony Marine Solutions
  • Lysutrustning: Glamox
  • Hydraulikk: Servi

«Norddalsfjord» skal inn i sambandet Eidsdal - Linge, som krysser Norddalsfjorden, som fartøyet er oppkalt etter. En strekning som tar rundt 12 minutter hver vei.

Sambandet knytter sammen fylkesvei 650 og fylkesvei 63. Denne trafikkeres i dag av MF «Geiranger» som ble bygget i 1979 ved Volda Mekaniske Verksted.

Ifølge rederiet er fergen effektiv, komfortabel, energieffektiv og miljøvennlig.

Den nye fergen er designet for batteridrift med hurtiglading av batteriene fra land. I tråd med kravene er den også arrangert med et dieselelektrisk reservesystem, og kan drives i fullelektrisk modus, hybridmodus og dieselelektrisk modus.

«Nordalsfjord» er den niende fergen som Tersan bygger for Fjord1. 

Utstyr: 

MF «Nordalsfjord» er utstyrt med dieselgeneratorer fra Caterpillar. 

Det elektriske fremdriftssystemet er levert av Seam mens Corvus har levert batteripakken 

Fremdriftsthrustere er levert av Brunvoll, hver på 1000 kW. De har også levert BruCon kontroll- og automasjonssystem med operatørstasjoner, Auto-Crossing og Condition Monitoring System. BruCon Auto-Crossing-systemet sikrer energioptimalisert drift med rute- og hastighetskontroll, mens BruCon Condition Monitoring System gir dybdeovervåking av systemet samt datalogging for analyse og optimalisering.

HVAC er levert av Teknotherm, mens innredningen er levert av Harmony Marine Solutions. Elektronikken om bord er levert av Furuno mens PA og overvåkningskamera samt interkom er fra Zenitel. Lysutrustning er levert av Glamox. 

Hydraulikken er levert av Servi. Skipet er malt i maling fra Hempel og klasset av DNV.