MF «Sunnylvsfjord» ble levert fra Tersan Shipyard til Fjord1 i slutten av januar, og har satt kursen mot Norge.

MF «Sunnylvsfjord»

I slutten av januar ble fergen MF «Sunnylvsfjord» overlevert fra Tersan Shipyard i Tyrkia til Fjord1.

Publisert

Den 84 meter lange og 16,3 meter brede fergen har plass til 80 personbiler eller 6 vogntog i tillegg til 249 personer inkludert mannskap. Fergen er designet av HAV Design med benevnelsen HAV 934.

«Sunnylvsfjord» skal inn i sambandet Stranda - Liabygda i Indre Sunnmøre. En strekning som tar i overkant av 10 minutter hver vei. Sambandet knytter sammen fylkesvei 650 og fylkesvei 60. Denne trafikkeres i dag av MF «Volda» som ble bygget i 2002 ved Gdańska Stocznia Remontowa i Polen.

Ifølge rederiet er fergen effektiv, komfortabel, energieffektiv og miljøvennlig.

Den nye fergen er designet for batteridrift med hurtiglading av batteriene fra land. I tråd med kravene er den også arrangert med et dieselelektrisk reservesystem, og kan drives i fullelektrisk modus, hybridmodus og dieselelektrisk modus.

Hoveddata:

  • Navn: «Sunnylvsfjord»
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1113
  • Design: HAV 934 - Hav Design
  • Lengde: 84 meter
  • Bredde: 16,3 meter
  • Tonnasje: 1937
  • IMO-nummer: 9941738
  • Rederi: Fjord1
  • Elektrisk fremdrift: SEAM
  • Batteripakke: Corvus
  • Thruster: Brunvoll 
  • Generator: Caterpillar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • HVAC: Teknotherm
  • Interiør: Harmony Marine Solutions
  • Lysutrustning: Glamox
  • Hydraulikk: Servi

«Sunnylvsfjord» er den åttende fergen som Tersan bygger for Fjord1. Senere er den niende fergen, MF «Norddalsfjord», klar for levering. 

Leder for nybygg i Fjord1, Arild Austrheim, gratulerer og roser de involverte for arbeidet som er lagt ned. 

- Vi takker alle involverte for super innsats og tålmodighet både med verft, leverandører og press fra andre med ønske om snarlig ferdigstilling. Så blir det ikke mye hvile før vi tar siste innspurt på «Norddalsfjord», sier han

Utstyr: 

MF «Sunnylvsfjord» er utstyrt med dieselgeneratorer fra Caterpillar. 

Det elektriske fremdriftssystemet er levert av Seam mens Corvus har levert batteripakken 

Fremdriftsthrustere er levert av Brunvoll, hver på 1000 kW. De har også levert BruCon kontroll- og automasjonssystem med operatørstasjoner, Auto-Crossing og Condition Monitoring System. BruCon Auto-Crossing-systemet sikrer energioptimalisert drift med rute- og hastighetskontroll, mens BruCon Condition Monitoring System gir dybdeovervåking av systemet samt datalogging for analyse og optimalisering.

HVAC er levert av Teknotherm, mens innredningen er levert av Harmony Marine Solutions. Elektronikken om bord er levert av Furuno mens PA og overvåkningskamera samt interkom er fra Zenitel. Lysutrustning er levert av Glamox. 

Hydraulikken er levert av Servi. Skipet er malt i maling fra Hempel og klasset av DNV.