MS «Gullholm» ble døpt under Aqua Nor i Trondheim.

MS «Gullholm»

Fosen Yard har overlevert den tredje av ni arbeidsbåter som MOWI har kontrahert ved verftet i Rissa.

Publisert

MS «Gullholm» er den tredje i en serie på ni arbeidsbåter som MOWI har kontrahert fra Fosen Yard. Fartøyet skal operere på oppdrettselskapets anlegg på Hitra og er 15 meter lang og 8 meter bred. På akterdekket er det montert en 50tm kran.

I forbindelse med dåpen, som fant sted under Aqua-Nor i Trondheim uttalte teknisk leder i MOWI, Håvard Larsen at båten er skreddersydd på bestilling og tilpasset selskapets drift på lokasjonen.

- De som skal operere båten har fått være med å si hvordan de vil ha det på sin egen arbeidsplass, og det har betydd mye for oss, sa han.

CEO i Fosen Yard, Anders Straumsheim, sa under samme arrangement at det er spennende å jobbe med MOWI som en av de største aktørene i bransjen. 

- Vi bygger jo alt her på Fosen, så det forenkler oppfølgingen for dem. Det er kort vei mellom oss, og det tenker jeg er en fordel for begge parter og samarbeidet. Det passer ekstra bra å ha dåpen i dag siden det er Aqua Nor. Vi var faktisk ikke sikre på om vi skulle rekke det, men det gjorde vi heldigvis. 

Elpro har alle elektrotekniske leveranser og installasjoner om bord. I tillegg har fabrikken på Selva produsert komplett bropult. 

Selskapet har levert tilbud på ytterligere 10 båter til og håper selvsagt å vinne disse.

Hoveddata:

  • Navn: «Gullholm» 
  • Verft: Fosen Yards
  • Byggenummer: 403
  • Design: Fosen Design & Solutions
  • Lengde: 15 meter
  • Bredde: 8 meter
  • MMSI: 258027760
  • Rederi: MOWI
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Thruster: PMH
  • Propell: Nogva Motorfabrikk 
  • Generator: Nogva Motofabrikk
  • Kran: Bergen Hydraulic
  • Bropult: Elpro
  • Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Elpro

MS «Gullholm» har konvensjonell fremdrift og har full navigasjon og radiopakke installert. De to første ble laget i aluminium og den tredje i stål.

 Servicebåtene er et kjærkomment tilskudd for Elpro som kan gi en jevn tilgang på arbeid en tid fremover.

Utstyr: 

Motorpakken og propellanlegget er levert av Nogva Motorfabrikk. Styremaskinen kommer fra Sleipner. PMH har levert thruster og det hydrauliske opplegget om bord. 

Capstan, rekkevinsj, 10t vinsj og høytrykkspyler er levert av Tenfjord Industrier. Hydraulisk foldekran kommer fra Bergen Hydraulic, mens kompressoren er levert av Nessco AS. Anker med kjetting og tau er fra Frølystad AS, mens Certex har levert øvrig tau samt fendere. 

Stål og aluminium er fra Norsk Stål AS, mens Vibrol OY har levert vibrasjonsdempere for styrhus. Anoder kommer fra Cathwell. Fartøyet er malt av Malorama AS. Viking Life-Saving Equipment har levert redningsutstyret om bord. 

Dører og luker kommer fra Libra-Plast mens NorSap har levert styrehusstoler. Styrehusvinduer samt solskjerming er fra Strigin Säkerhetsglass AB. Møbelplater og pantry-benk er fra Ole Lium Møbelverksted. Hjørnesofaen om bord er levert av Systua Heimdal AS. 

Isolasjonen er levert av Isopartner mens Teknotherm har levert rotorventiler. 

Den elektrisk installasjonen er levert av Elpro, mens brannslokkingsanlegget er fra Florø Brannvernservice. 

Klassetegninger er levert av Fosen Design & Solutions mens Technimar har sertifisert fartøyet. 

Bergen Hydraulic har levert en Palfinger kran til det nye fartøyet.