Det er ikke vanskelig å se at «Frøy Master» har et slektskap til «Gåsø Høvding».

MS «Frøy Master»

Sletta Verft har overlevert det første av to identiske fartøy til Frøy. De to er designet av Møre Maritime med designbenevnelsen MachoCat 25 Hybrid.

Publisert Sist oppdatert

- Det er en kraftplugg av en båt med et rått og aggressivt utseende og over 20 tonn slepekraft. Båten er bygget i høyfast stål for å spare vekt og er optimalisert for svært tunge serviceoperasjoner i eksponerte kystområder, het det i en melding fra Frøy da fartøyene ble kontrahert i oktober 2022.

Hvis du synes utseende på «Frøy Master» minner deg om et annet, mye større skip, så har du rett i det. 

Designerne har lagt vekt på at denne, og den kommende «Frøy Leader» skal ha et slektskap til «Gåsø Høvding». 

- Dette fartøyet har et mye mer dynamisk skrog enn sine slektninger i Frøy. Her har vi prøvd å få til en del trekk som gir båten et aggressivt utseende, som kan minne om en vektløfter eller bulldog. Vi har ønsket å få lage en båt som fysisk viser at den er klar for å gjøre jobben, har Jens Boxaspen i Møre Maritime uttalt.

Hoveddata:

  • Navn: «Frøy Master» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 203
  • Design: Møre Maritime 
  • Lengde: 25 meter
  • Bredde: 13 meter
  • Tonnasje: 330
  • IMO-nummer: 9962744
  • Rederi: Frøy
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Batterimoduler: Hagal Ocean
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Tyco
  • Lettbåt: Haukås ATV
  • Elektrisk installasjon: Elmarin

«Frøy Master» er utstyrt med seks lugarer, som betyr at mannskapet kan ha litt privatliv. I tillegg kan fartøyet operere rundt merdene uten motorstøy og utslipp.

Konseptet har en miljøprofil med et lettdrevet skrog, ekstra store propeller, et dieselelektrisk propulsjonssystem, vannbåren varme og en ekstra stor batteripakke på 1.000 kilowatt. Dette skal redusere utslipp og dieselforbruk kraftig.

Utstyr: 

Aukra Maritime har levert den fremre dekkskranen på fartøyet, mens Dimo har levert kranen akter. 

Redningsutstyr, samt ankerutrustning kommer fra Certex. Det elektriske annlegget er levert av Elmarin. Pumper er fra Allweiler. Vinduer er levert av Bohamet. Landgangen er fra Gurskøy. Batterimodulene er levert av Hagal Ocean. Lettbåten er fra Haukås ATV. H.L Skjong har levert høytrykksvasker. Dører er levert av Libra-Plast. Vibracon er levert av Maritim Motor. 

MB Hydraulikk har levert dekksutstyret. Nogva Motorfabrikk har levert dieselaggregat, gir og propeller. MRPC har levert ballastsystemet. MPE Cathodic har levert skroganoder. 

Styremaskin og thrustere er fra PMH. Innredningen er fra R&M Ship Interior. Arbeidsluftkompressor er fra Ralf Skram. Gassmåler og fluktmasker er fra SG Safety. De faste slukkesystemene er fra Tyco. Øwre-Johnsen har levert dieselsperator.