«Gåsø Odin» er lengre og smalere enn «Gåsø Høvding» som ble levert fra Sefine i 2022

MS «Gåsø Odin»

Sefine Shipyard i Tyrkia har overlevert «Gåsø Odin» til Frøygruppen. Dermed har selskapet fått sin syvende brønnbåt på plass.

Publisert Sist oppdatert

Nybygget har en kapasitet på 4500 m3 og baserer seg på det velkjente designet som de andre brønnbåtene i flåten, og er utarbeidet i tett samarbeid med Møre Maritime.

Prosjektet ble egentlig startet i 2017, men senere lagt på is, før man fant planene frem igjen i 2020.

Også denne gangen har Frøygruppen valgt å bygge ved Sefine Shipyard i Tyrkia. Dette er det samme verftet som bygget den 7500 m3 søsteren «Gåsø Høvding». «Gåsø Odin» er 85,4 meter lang og 20 meter bred.

Til sammenligning har «Gåsø Høvding» en lengde på 83,2 meter og en bredde på hele 30,9 meter.

Fartøyet har som nevnt 4.500 kubikkmeter brønnkapasitet og et dobbelt system for fjerning av lakselus med både ferskvannsbehandling og Hydrolicer.

- Gåsø Odin er utstyrt med toppmoderne utstyr for sikre, bærekraftige og effektive operasjoner. Fartøyet er utstyrt med trykksortering som muliggjør fjerning av alle typer rensefisk, ferskvannsbehandling med gjenbruk, osmoseanlegg for produksjon av ferskvann og et avansert og automatisert hygienesystem, forteller Andreas Moe, driftsdirektør Brønnbåt i Frøy i en kommentar.

Moe sier videre at det ligger mange rå arbeidstimer bak et nybygg og poengterer at det er stor stas når skipet forlater verftet.

Fartøyet har også DP-system, batterisystem for peakshaving og dieselelektrisk drift.

Hoveddata:

  • Navn: «Gåsø Odin»
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer:
  • Design: Møre Maritime
  • Lengde: 83,2 meter
  • Bredde: 30,9 meter
  • Tonnasje: 5480
  • IMO-nummer: 9914929
  • Rederi: Frøygruppen
  • Motor: Yanmar
  • Hybrid fremdrift: ABB
  • Gear: Nogva Heimdal
  • Propell: Helseth
  • Styremaskin: Kongsberg Maritime
  • Sidethrustere: Brunvoll/Schottel
  • Generator: Nogva Scania
  • Fiskebehandlingsutstyr: Cflow

Arnt Solem, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Frøy, kalte det overfor lokalavisen Tidens Krav for et magisk øyeblikk da «Gåsø Odin» kom til Kristiansund.

Videre forteller han at Frøy er opptatt av å være ledende i teknologi. De ønsker å ha det siste og det beste.

- Og «Gåsø Odin» er et eksempel på det. Mange av våre egne folk er involvert i utviklingen til underleverandørene. Vi jobber tett på dem underveis, samt Møre Maritime. Så er det selvfølgelig folk, fisk og fartøy i fokus, sa Solem.

Fartøyet startet på en langtidskontrakt for Salmar ved ankomst til Norge.

Utstyr:

ABB har levert hybridkraftsystem til «Gåsø Odin». I leveransen er også omformere, tavler og transformatorer og generatorer. Selve hovedmotoren er levert av Yanmar. Kongsberg Maritime har levert styremaskin og ror. Havne- og nødaggregat er av fra Nogva Motorfabrikk av typen Scania.

Brunvoll og Schottel har levert sidethrustere, mens Helseth har levert propeller. Gear er fra Heimdal. Automasjonssystemet er fra Høglund.

Dekkskranene er fra Storm Cranes mens MOB-båt samt davit er av typen Viking Midget-500 med A-ramme.

Fiskebehandlingssystemet er levert av CFlow. Sanitæranlegget er fra Jets Vacuum.

Møre Maritime har levert design og engineering på det nye skipet.

«Gåsø Odin» ruver, som sitt søsterskip, på vannet