«Multi Commander» er bygg nummer 200 fra Sletta Verft

MS «Multi Commander»

Sletta Verft overleverte i oktober fartøyet «Multi Commander» til FSV Rederi. Dette er verftets bygg nummer 200, og fartøyet er designet av Solstrand Trading.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet har to kraner fra HS Marine. Hovedkranen er på 185 tm og fremre kran er på 105 tm.

Arild Aasmyr, CEO i FSV Group forteller at dette er et hybriddrevet frakte- og servicefartøy designet og utviklet av Solstrand Trading og FSV Group.

- Fartøyet skal inn på en langsiktig kontrakt i Nord-Norge for et stort oppdrettsselskap. «Multi Commander» er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen.

Hybrid

Hoveddata

  • Navn: «Multi Commander»
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 200
  • Design: Solstrand Trading
  • Lengde: 27 meter
  • Bredde: 12 meter
  • MMSI: 259014960
  • Rederi: FSV Group
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • DP1: Marine Technologies
  • Høytrykksvasker: HL Skjong

Aasmyr påpeker at fartøyet har for tiden den største batteripakken på denne typen fartøy på hele 360 kWh.

- Batteripakken sparer miljøet for 290 tonn CO2 per år, som tilsvarer utslipp fra rundt 160 personbiler om det brukes en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 kilometer i året. Batteripakken er klimanøytral etter en måneds drift, opplyser han.

Fartøyet er bygd under DNV-klasse og har fått klassenotasjonen DNV + 1A Tug Battery(Power) DYNPOS(AUT) E0 R1. Det seiler under norsk flagg med Molde som registreringshavn.

Utstyr:

Nogva motorfabrikk har levert motor, gir og propeller til det nye fartøyet. Styremaskiner er levert av PMH. Akter kran og HPU er levert av Dimo. Rapp Hydema har levert hydraulisk taublokk. Maritim Motor har levert Vibracon.

Marine Technologies har stått for leveransen av DP1-løsningen til «Multi Commander».

Dekksutstyr kommer fra MB Hydraulikk. Libra-Plast har levert skrogdører mens vinduene kommer fra Bohamet.

Høytrykksvasker om bord er levert av HL Skjong. Innredningen om bord er gjort av R&M Ship Interior. Skroganoder er fra MPE Cathodic. Landgang til fartøyet er levert av Gurskøy mens Elmarin har sørget for det elektriske anlegget.

Gassmåler og fluktmasker kommer fra SG Safesty. Redningsutstyret er fra Certex, mens Tyco Fire and Integrated Solutions har levert slokkeutstyret. Allweiler har levert pumper om bord. Brødrene Dahl har levert armaturer og varmtvannstank.

Navigasjonsløsningen er fra Furuno. Batteripakken er levert av Corvus.

Fra broen om bord