MS «Multi Electric»
FSV Group AS fikk den 2. mars overlevert «Multi Electric» fra Sletta Verft. Den 17 meter lange båten vil være den første båten som skal operere elektrisk en hel arbeidsdag. Dette er bygg nummer 191 fra verftet og er designet av Solstrand Trading.
Fartøyet er utviklet for å utføre service, support, frakte- og slepeoppdrag for havbruksnæringen og har en batterikapasitet på 1.050 kWh, noe som gjør den ledende i dagens serviceflåte.
Batteripakken, sammen med fartøydesign og det elektriske framdriftsmaskineriet, sparer miljøet for 520 tonn CO2 per år, som tilsvarer et utslipp på rundt 215 biler. Denne båten har fått støtte fra Enova, noe som er en forutsetning for å gjennomføre slike innovative prosjekter.
- «Multi Electric» er det første fartøyet FSV Group får overlevert i år, og innen kort tid vil søsterskipet være klart. Totalt seks fartøy er planlagt overlevert i 2023 hvor alle vil ha et lignende elektrifisert fremdriftsmaskineri, sier daglig i FSV Group, Arild Aasmyr.
Selskapet har opplevd en kraftig vekst siden etableringen i 2011 og selskapet vil ha totalt 22 fartøy i drift når 2023 er omme. Parallelt med et intenst nybyggingsprogram, bygger rederiet også om noen av de eksisterende fartøyene til hybrid fremdriftslinje.
- Vi jobber hardt for å beholde en ledende posisjon innen elektrifisering av serviceflåten i næringen, og da er en slik omstilling nødvendig, sier Aasmyr.
Stolte leverandører
Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft sier det er svært hyggelig å få levere enda et fartøy til FSV.
- Vi er stolt over å få levere moderne og miljøvennlige servicefartøy til FSV Group. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish og leveransepresisjon. Vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen valgte å bygge hos oss.
- «Multi Electric» er vår femte hybride leveranse til FSV, forteller daglig leder i Elmarin AS, Geir Gustad.
- Den har i tillegg fått en helt ny unik løsning basert på to batterisystem på hele 525 Kwh tilkoblet hver sin DC multigrid tavle. Dette for å oppnå minst mulig tap i systemet mellom batteri og forbrukere. Denne båten har kapasitet til kunne operere en hel arbeidsdag, da den lader via landstrøm på natt. Skal det i spesielle situasjoner være behov for ekstra strøm har den en dieselmotor på 425 Kw som back-up. Nå ser vi frem til å levere fem nye FSV båter i løpet av året, sier Gustad.
Utstyr:
Nybygget er utstyrt med Scania DI 13 generator som yter 425 kW. Gir og propellanlegg 2x375kw er levert av Nogva Heimdal.
Batteripakken har en kapasitet på 1.050 kWh levert av Elmarin AS. Styremaskin og thrustere er levert av PMH, hvorav styremaskin er av type SG500 og thrusterne yter 2x 80 kW. Fremdriftssystem, IAS, EMS og manøversystem er levert av Elmarin AS. Elmarin har også stått for leveransen av elektronikken om bord, med komponenter fra Furuno.
Vinsj, styrepinner, haikjeft og capstaner er levert av MB Hydraulikk. Dimo har stått for leveranse av kran og EPU. Undervannsdrone (ROV) er levert av Sperre AS og er av type Sub-Fighter 10K.
Ventilasjon og varmeanlegg er levert av Copra. Innredningen er gjort av R&M Ship Interior.
Sikkerhets- og redningsutstyr er levert av Certex. Ballastsystemet er levert av MRPC.