FSV Group har en voldsomt økende flåte. Siste tilskuddet er «Multi Explorer» fra Sletta Verft.

MS «Multi Explorer»

Sletta Verft leverte i juli «Multi Explorer» til FSV Group. Den er utstyrt med en stor batteripakke.

Ifølge verftet har «Multi Explorer» fått den største batteripakken på denne typen fartøy på 360 kWh. Batteripakken skal spare miljøet for 290 tonn CO2 per år, som tilsvarer utslipp fra rundt 160 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km i året.

Det nye fartøyet har syv lugarer, stort lasterom på 190 m3 og et ROV-system med boring av bolter ned til 300 m. Videre er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.

Store og avanserte fartøy

Arild Aasmyr, CEO i FSV Group har tidligere uttalt at batteriene om bord tar unna belastningstoppene og gjør også at fartøyet kan operere flere timer kun på batteri.

Hoveddata:

  • Navn: «Multi Explorer»
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 198
  • Design: Solstrand Trading
  • Lengde: 27 m
  • Bredde: 11,5 m
  • Tonnasje: 353
  • IMO-nummer: 9934761
  • Rederi: FSV Group
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Batteripakke: Corvus Orca Energy - 361 kW
  • Høytrykksvasker: HL. Skjong
  • DP: Marine Technologies

- Videre satser FSV, som det eneste servicebåtrederiet i Norge, på DNV-klassede fartøy. Det betyr at DNV har godkjent alt fra tegninger, styrkeberegninger, skrog, maskineri, elektroniske systemer, manøver- og overvåkingssystemer.

Aasmyr tror det nye fartøyet i kombinasjon med dyktige ansatte vil bidra til en videre positiv utvikling for FSV.

Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft har tidligere sagt at Molde-rederiet satser på store og avanserte fartøy med svært høy standard.

- Vi ser på det som tillitserklæring at de fortsetter å benytte seg av vår skipsbyggingskompetanse. Dette er det mest avanserte og dyreste servicefartøyet vi noensinne har bygget, sier Sletta.

Utstyr:

Nogva Motorfabrikk har levert dieselaggregat, gir og propeller til «Multi Explorer».

Elmarin har levert Hovedtavler inkludert Power Management System (PMS), automasjonssystem, manøversystem, navcom, bropulter og elektroinstallasjon samt elektriske thrustere 2 x 250 kW. Batteripakken er av typen Corvus Orca Energy på 361 kW.

DP er levert av Marine Technologies.

HL. Skjong har levert høytrykksvasker om bord. Skipet er designet av Solstrand Trading.

Allweiler har levert pumpene om bord. Dimo har stått for leveransen av HPU og aktre kran. Gråvannstank med pumpe er levert av Heidenreich. Dører er levert av Libra-Plast. Innredningen er gjort av R&M Ship Interior. Redningsutstyret om bord er levert av Certex.

Dekksutstyret kommer fra MB Hydraulikk AS. SG Safety har levert gassmåler og fluktmasker. Landgangen er fra Gurskøy.

Fra broen om bord