«Multi North» er overlevert fra Sletta Verft til FSV Group.

MS «Multi North»

Nok et fartøy er overlevert fra Sletta Verft til FSV Rederi. Dette er verftets bygg nr 193, og har fått navnet «Multi North».

Publisert Sist oppdatert

Det elektriske fartøyet er designet av Solstrand Trading, og skal kunne operere helelektrisk en hel arbeidsdag.

Arild Aasmyr, daglig leder i FSV forteller til Kyst.no at det nye fartøyet er 18 meter langt og 10 meter bredt, og er en videreutvikling av deres elektriske servicefartøy med det han mener er unike sjøegenskaper, kapasiteter og miljøprofil.

- Fartøyet er utstyrt til å utføre de aller fleste oppgaver i og rundt et oppdrettsanlegg, herunder installasjon, service og vedlikehold av disse, understreker Aasmyr.

FSV Group har opplevd en kraftig vekst siden etableringen i 2011 og selskapet vil ha totalt 22 fartøy i drift når 2023 er omme.

Langsiktig kontrakt

Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft kan fortelle at fartøyet har en batterikapasitet på 1.050 kWh. Batteripakken sammen fartøydesign og det elektriske fremdriftsmaskineriet sier han sparer miljøet for 520 tonn CO2 per år, som tilsvarer et utslipp på rundt 215 biler.

Videre påpeker han at det er svært hyggelig å få levere enda et fartøy til FSV.

- Vi er stolt over å få levere moderne og miljøvennlige servicefartøy til FSV Group. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen valgte å bygge hos oss, sier han i en pressemelding.

Utstyr: 

Batteripakken på 1056 kWh er levert av Hagal Ocean. Det elektriske anlegget er fra Elmarin.

Nogva Motorfabrikk har levert marinegear av typen HGH4F 3,45:1 samt 4-bladet propell N4.390 Ø1575. Dyse Kort 19A Videre har de levert dieselaggregat av typen Scania DI 13 75M og generator type Stamford HCM 534F2. Styremaskin av typen SG-500 og thrustere av typen STR60-100 er levert av PMH.

Dekkskran forut er levert av Aukra Maritime og er av typen MGK HMC441HPa5 136270-A, mens aktre dekkskran er fra Dimo av typen HS MARINE AKC 100 LHE4. Øvrig dekksutstyr er fra MB Hydraulikk.

Dører er fra Libra-Plast mens Bohamet har levert vinduene om bord. Innredningen om bord er levert av R&M Ship Interior. Landgangen er fra Gurskøy.

Redningsutstyr og ankerutrustning er levert av Certex. Slukkesystemet er fra Tyco og er av typen Novec i maskinrommet og Inergen i batterirom. 

Høytrykksvasker av merket Mazzoni KS400 TST 200bar/15 lpm 3x220V/50Hz er levert av H.L Skjong.

Furuno har levert navigasjonsløsning, kommunikasjonsløsning og WASSP.