FF «Geologen» er NGOs nyeste tilskudd

FF «Geologen»

Det finske verftet Kewatec har overlevert «Geologen» til Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim. Skipet ble seilt fra Porvoo i Finland til Trondheim, og overlevert til kunden 26. januar 2023.

Publisert Sist oppdatert

20. mars ble NGUs nye maringeologiske forskningsfartøy, FF «Geologen», døpt ved kai i Trondheim. Til stede var både næringsminister Jan Christian Vestre og ordfører Rita Ottervik.

Båtens gudmor var NGUs direktør May Britt Myhr, som sto for den offisielle dåpshandlingen ved å kaste sjøvann på skroget.

- «Geologen» er et høyteknologisk arbeidsverktøy i verdensklasse som vil gi oss kritiske geologiske data i mange år fremover. Det har stor verdi for fremtidig næringsutvikling, for samfunnssikkerheten, arealforvaltningen og for naturmangfoldet langs kysten vår, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Forskningsformål

Fartøyet har design-benevnelsen e-Work 2390 Survey og er bygget for forskningsformål, og skal brukes til å kartlegge og studere havbunnens geologiske detaljer. Selve designet er det Glesvær Shipdesign AS som har stått for.

Ordfører Rita Ottervik, næringsminister Jan Christian Vestre, direktør i NGU May Britt Myhr og Kent Björklund i Kewatec.

«Geologen» er utstyrt med ekstremt nøyaktig utstyr for å kartlegge havbunnen langs norskekysten, der havdypet er opptil 1300 meter. Fartøyet er blant annet utstyrt med to multistråleekkolodd, sedimentekkolodd og seismikkutstyr for å kartlegge havbunnen og geologien under havbunnen.

Fartøyet har også en ROV (remotely operated underwater vehicle) som kan senkes ned i vannet ved hjelp av en A-ramme på akterdekket. Fartøyets dynamiske posisjonsfunksjon lar fartøyet følge ROV-en.

Fartøyet er 23,9 meter langt og 6 meter bredt, med to 670 kW dieselmotorer og totalt 200 kW elektriske motorer. Fartøyet har en toppfart på i underkant av 20 knop og vribare propeller.

Båten vil bruke dieselmotorer for transport til og fra arbeidsområder. Ved utførelse av undersøkelser kan båten opereres med kun elektrisk kraft.

Hovedformålet med elektriske drift er miljøhensyn, og å minimere støy og vibrasjoner for å oppnå ekstremt nøyaktige undersøkelsesresultater.

Det nye forskningsfartøyet ble døpt i Trondheim 20. mars med May Britt Myhr som gudmor.

Hoveddata:

  • Navn: «Geologen»
  • Verft: Kewatec
  • Byggenummer: 806
  • Design: e-Work 2390 Survey - Glesvær Shipdesign AS
  • Lengde: 23,9 meter
  • Bredde: 6 meter
  • Tonnasje: 120
  • MMSI: 257053170
  • Rederi: Norges Geologiske Undersøkelse
  • Motor: 2x Yanmar 6AYEM 670kW IMO Tier III, levert av Martec AS
  • Gear: Kumera Marine
  • Propell: Kumera Marine
  • DP-system: Martec AS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno Norge AS
  • A-ramme og prøvetakingsvinsj: MB Hydraulikk AS
  • Kran: Amco Veba- TruckTek AS
  • Batteripakke: Corvus

Fartøyet har bysse, fire lugarer, operasjonssenter, våtlaboratorium hvor prøver tas og undersøkes, lagerrom og dagrom.

Norske leverandører

Ifølge Kewatec var NGUs forventninger til miljøvennlighet og høy funksjonalitet positivt utfordrende, og resulterte i helt nye løsninger for blant annet fremdriftspakke og måleutstyr, samt integrering av ombordsystemene.

- Vi klarte å velge ut og samarbeide med en rekke norske leverandører, som samtidig sørger for lokal service og vedlikehold de neste årene, forteller Kent Björklund i Kewatec, og fortsetter:

- Vår oppdragsgiver har vært profesjonell, forståelsesfull og løsningsorientert, og samarbeidsånden har vært usedvanlig god. NGUs valg av et kunnskapsrikt konsulentbyrå, Transportutvikling, bidro sterkt til at alt gikk bra. Samtidig vil jeg takke de ansatte ved verftet, som med lidenskap har arbeidet for prosjektet og som har oppnådd et godt resultat.

Utstyr:

De to hovedmotorene om bord er av typen 2x Yanmar 6AYEM 670kW IMO Tier III levert av Martec AS, som også har levert DP-systemet om bord.

Gir og propellanlegg er levert av Kumera Marine.

Hybridsystemet og manøversystem er levert av Brunvoll Mar-El.

Dekksutstyret bestående a A-ramme og prøvetakingsvinsj er levert av MB Hydraulikk, mens kran er av typen Amco Veba fra Truck Tek.

Furuno har levert navigasjons- kommunikasjonsutstyret om bord.

Vitenskapelig bunnkartleggingsutsty er fra Kongsberg Maritime AS.

Batteripakken er fra Corvus mens innredningen om bord er gjort av Kewatec.

Kewatec e-Work 2390 Survey er 23,9 meter lang, og 6 meter bred