Rune Myreng har nylig overtatt den 36 fot store «Myreng Fisk 2»

MS «Myreng Fisk 2»

GOT Skogsøy har levert en spesialbygd kystsjark til Myreng Fisk AS.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av oktober kunne GOT Skogsøy ferdigstille og overlevere deres bygg nummer 122 til fisker og reder Rune Myreng i Myreng Fisk AS fra Båtsfjord.

Fiskebåten, som har fått navnet «Myreng Fisk 2», er en 10,99 meter stor kystsjark og er en av verftets store sjarker. Den er utrustet for stampline, og har stabilitet for helårlig drift med sertifikat for Bankfiske 2 og A2 radio. Nye «Myreng Fisk 2» har kvoter på hyse, sei og torsk nord for 62. breddegrad.

Spesialbygd for røffe forhold

Hoveddata:

Navn: «Myreng Fisk 2»

Verft: GOT Skogsøy

Byggenummer: 122

Design: Skogsøy 36

Lengde: 10,99 meter

Bredde: 5 meter

MMSI: 259014640

Rederi: Myreng Fisk AS

Motor: Nogva Scania Di13

Gear: Kumera 270 Norgear

Propell: Kumera Marine

Generator: Perkins 4.4GM

Navigasjon & Kommunikasjon: GOT Products

Brannslukningsutstyr: Alf Lea & Co

Livbåter: Viking Life-Saving Equipment

Elektrisk installasjon: GOT Products

Fiskebehandlingsutstyr: PTG Kuldeteknisk/Nordkøl

Båten er også utstyrt med ismaskin og kjøling i lasterommet for å kunne levere prima kvalitet fisk. Linekveiler og ankervinsj er levert av Lorentzen Hydraulikk AS og HS Marine AK7 lossekran fra GOT Service, samt at GOT Skogsøy har levert fiskecontainere.

Verftet opplyser at sjarken er spesialbygd for å tåle de røffe forholdene på Finnmarkskysten gjennom hele året, og har overbygd shelterdekk for ekstra komfort for mannskapet på dekk i dårlig vær.

Utstyr:

Hovedmotoren er en Scania Di13 med ytelse på 500 hk og 1800 omdreininger per minutt, levert av Nogva Motorfabrikk. Hjelpemotoren er en Perkins 4.4GM, og gir- og propellanlegg er av type Kumera 270 Norgear. Sleipner har levert SAC520 sidepropell, mens Lyngaa Marine har levert manøverstasjoner.

På hovedmotoren er det montert en 100 kW VAR akselgenerator, som skal sikre strømtilførsel til elektrisk linehaler, samt elektriske thrustere. Det gir mye bedre arbeidsmiljø og mindre støy under fisket. I tillegg vil det på sikt bidrar til å redusere driftskostnadene om bord.

Rorhuset er romslig og med panoramautsikt. Fra skipperplass har man god utsikt og enkel tilgang til alt av kommunikasjons- og navigasjonssystemer som er integrert i dashboardet i cockpiten. Elektrisk anlegg, samt all maritim elektronikk, er levert og montert av GOT Products.

Innredningen om bord er gjort av Haugland Miljøinnredning. Fiskebehandlingsutstyr kommer fra PTG Kuldeteknisk og Nordkøl

Under dekk er det montert en Scania Di13 motor og VAR akselgenerator, som bidrar til å redusere støy under fiske.