«Grampian Derwent» er den andre av fire identiske fartøy som skal leveres til North Star:

MS «Grampian Derwent»

I sommer overleverte Vard Vung Tau «Grampian Derwent» til rederiet North Star.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det andre av fire hybrid-elektriske støttefartøy til havvindparker som North Star har kontrahert hos Vard Vung Tau i Vietnam. Fartøyet skal i drift på Dogger Bank Wind Farm.

Serviceoperasjonsfartøyet (SOV) er av VARD 4 19 design og er ett av fire fartøy som er beregnet å utføre vedlikehold og støtteoperasjoner i et langtidsengasjement på Dogger Bank Offshore Wind Farm og for partnerne Equinor (40 %), SSE Renewables (40 %) og Vårgrønn (20 %).

Når vindparken står ferdig, vil den bli den største i verden, og produsere nok strøm til å forsyne seks millioner britiske hjem med strøm.

Innovativ teknologi

Begge de gjenværende hybridelektriske SOV-nybyggene, som bygges av VARD, er i rute til å være i drift på Dogger Bank A, B og C innen 2026.

«Grampian Derwent» kan skryte av noen av de mest innovative teknologiene i den maritime sektoren. Dette inkluderer medium speed MGO-kraftgenereringsgeneratorer med innebygd hybridbatteriarkitektur, kombinert med Voith-Schneider eVSP-fremdriftspakke for å maksimere driftsomfanget offshore, redusere drivstoffforbrenningen og forbedre komforten for alle om bord. Fartøyet er bygget for sidelasting, som tillater trygg og effektiv omlasting på kai direkte til SOV-dekket.

SOV-en er også utstyrt med et skreddersydd nytt konsept og designet datterfartøy for effektiv høy ytelse, konstruert for å yte i opptil 1,7 meter høy sjø.

Har kontrahert flere

Hoveddata:

  • Navn: «Grampian Derwent»
  • Verft: Vard Vung 
  • Byggenummer: 943
  • Design: Vard 4 19
  • Lengde: 85,5
  • Bredde: 19,5
  • Tonnasje: 5963
  • IMO-nummer: 9954400
  • Rederi: North Star
  • Motor: 4x 6EY22ALW - Yanmar
  • Fremdriftsthrustere: eVSP26/230 - Voith Schneider
  • Tunnelthrustere: PMTT2000 - Kongsberg Maritime 
  • Nødgenerator: Nogva Scania D19 M
  • Batteripakke: Corvus Energy Orca
  • Møbler: Shipnor
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Systemintegrasjon: SeaQ - Vard Electro 

I mai kontraherte North Star inntil fire nye havvindskip. Med de nye CSOV-ene tar selskapet et skritt nærmere ambisjonen om å utvide flåten med 40 fartøy på fornybar energi innen 2040 for å støtte det voksende britiske og europeiske markedet.

«Grampian Derwent» har 60 lugarer med plass til 39 arbeidere i tillegg til et mannskap på 21. Alle får enkeltlugar med tilhørende bad. I tillegg er hun utstyrt med fem kontorer, to møterom, et treningslokale på 70 m2 og en stor messe på 100 m2. 

Skipet er 79,9 meter langt og har en bredde på 19 meter. 

Utstyr: 

«Grampian Derwent» er utstyrt med 4x 1300 kW hovedmotorer fra Yanmar. Fremdriftssystemet består av Voith eVSP Main Propulsion - 2 x 26/230 eVSP. Nodgenerator er av typen Nogva Scania D19 M. 

Systemintegrator og styringssystem er av typen SeaQ fra Vard Electro. 

Kongsberg har levert 2 x Kongsberg PMTT2000 tunnelthrustere forut samt uttrekkbar azimuth-thruster som kan roteres 360 grader. 

Uptime har levert utstyr for autonom docking. Redrock har levert 3D bevegelseskompensert kran samt to dekkskraner. 

Batteripakken på 745 kWh er av typen Corvus Orca Energy. 

DP2, 2x DGPS, Cuscan, SceneScan og Rangeguard er levert av Marine Technologies.

Møblene om bord er levert av ShipNor mens Alu Design & Service har levert styrehusstoler. Aktuatorer kommer fra Eltorque. 

Bysseutstyret er fra Beha-Hedo mens Delitek har stått for løsningen for avfallshåndtering. Redningsutstyr og flåter er fra Viking Life-Saving Equipment.