«Grampian Tyne» er overlevert fra Vard Vung Tau til North Star.

MS «Grampian Tyne»

Rederiet North Star har fått overlevert det første skipet i sin nye offshoreflåte, «Grampian Tyne». Skipet ble døpt i juni.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det første av fire hybrid-elektriske støttefartøy til havvindparker som North Star har kontrahert hos Vard Vung Tau i Vietnam. Fartøyet skal i drift på Dogger Bank Wind Farm.

«Grampian Tyne» ble døpt av gudmor Lindsay Gordon på Equinors Port of Tyne base i nord-øst England 8. juni. 

Serviceoperasjonsfartøyet (SOV) er av VARD 4 12 design og er ett av fire fartøy som er beregnet å utføre vedlikehold og støtteoperasjoner i et langtidsengasjement på Dogger Bank Offshore Wind Farm og for partnerne Equinor (40 %), SSE Renewables (40 %) og Vårgrønn (20 %).

Når vindparken står ferdig, vil den bli den største i verden, og produsere nok strøm til å forsyne seks millioner britiske hjem med strøm.

Fra dåpen av «Grampian Tyne»

Innovativ teknologi

Hoveddata:

  • Navn: «Grampian Tyne» 
  • Verft: Vard Vung Tau
  • Byggenummer:
  • Design: VARD 4 12
  • Lengde: 79,9 meter
  • Bredde: 19 meter
  • Tonnasje: 5033
  • IMO-nummer: 9954280 
  • Rederi: North Star
  • Motor: Yanmar 4x 1300 kW
  • Fremdrift: 2 x 26/230 eVSP - Voith
  • Thrustere: Kongsberg
  • DP2: Marine Technologies
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Batteripakke: 745 kWh - Corvus Orca Energy. 
  • Kraner: Redrock
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro

Alle de tre gjenværende hybridelektriske SOV-nybyggene, som bygges av VARD, er i rute til å være i drift på Dogger Bank A, B og C innen 2026.

- Vi er glade for at rederiet valgte Vard på sin vei til en bærekraftig fremtid i bransjen, og glade for å levere «Grampian Tyne» før planen. Dette viser vår styrke som en fullt integrert fremoverlent designer og skipsbygger. Vard har som mål å lede an i det grønne skiftet i den maritime næringen, og gjennom dette samarbeidet med North Star fortsetter vi begge å legge til rette for bærekraftig virksomhet til sjøs, sier CEO i Vard, Alberto Maestrini i en kommentar.

«Grampian Tyne» kan skryte av noen av de mest innovative teknologiene i den maritime sektoren. Dette inkluderer medium speed MGO-kraftgenereringsgeneratorer med innebygd hybridbatteriarkitektur, kombinert med Voith-Schneider eVSP-fremdriftspakke for å maksimere driftsomfanget offshore, redusere drivstoffforbrenningen og forbedre komforten for alle om bord. Fartøyet er bygget for sidelasting, som tillater trygg og effektiv omlasting på kai direkte til SOV-dekket.

SOV-en er også utstyrt med et skreddersydd nytt konsept og designet datterfartøy for effektiv høy ytelse, konstruert for å yte i opptil 1,7 meter høy sjø.

Har kontrahert flere

I mai kontraherte North Star inntil fire nye havvindskip. Med de nye CSOV-ene tar selskapet et skritt nærmere ambisjonen om å utvide flåten med 40 fartøy på fornybar energi innen 2040 for å støtte det voksende britiske og europeiske markedet.

«Grampian Tyde» har 60 lugarer med plass til 39 arbeidere i tillegg til et mannskap på 21. Alle får enkeltlugar med tilhørende bad. I tillegg er hun utstyrt med fem kontorer, to møterom, et treningslokale på 70 m2 og en stor messe på 100 m2. 

Skipet er 79,9 meter langt og har en bredde på 19 meter. 

Utstyr: 

«Grampian Tyde» er utstyrt med 4x 1300 kW hovedmotorer fra Yanmar. Fremdriftssystemet består av Voith eVSP Main Propulsion - 2 x 26/230 eVSP. 

Kongsberg har levert 2 x Kongsberg PMTT2000 tunnelthrustere forut samt uttrekkbar azimuth-thruster som kan roteres 360 grader. 

Uptime har levert utstyr for autonom docking. Redrock har levert 3D bevegelseskompensert kran samt to dekkskraner. 

Batteripakken på 745 kWh er av typen Corvus Orca Energy. 

DP2, 2x DGPS, Cuscan, SceneScan og Rangeguard er levert av Marine Technologies.