MS «Grieg Fjell»

Grieg Seafood Rogaland har mottatt den første av to jetbåter av typen Flying Fish 33 fra Hukkelberg Boats.

Publisert

Båtene vil primært bli brukt som transportbåter og til mindre oppgaver ved anleggene, ifølge Anders Eike hos Grieg Seafood Rogaland.

Den første båten er verftets bygg nummer 210 og har fått navnet «Grieg Fjell», skriver Hukkelberg Boats i en pressemelding.

- Vi er takknemlige for å vinne denne typen kontrakter. Konkurransen er hard, men vi har kvalifisert oss gjennom å tilby riktig design med tilpasninger for å dekke kundens behov, avslutter Øyvind. 

Velprøvd design

Hoveddata:

  • Navn: «Grieg Fjell» 
  • Verft: Hukkelberg Boats
  • Byggenummer: 210
  • Design: Flying Fish 33
  • Lengde: 10,75 meter
  • Bredde: 3,34 meter
  • Rederi: Grieg Seafood Rogaland
  • Motor: Iveco N67 - Frydenbø
  • Gear: ZF - Frydenbø/KGK
  • Vannjet: Hamilton - Progress
  • Stoler: Recaro
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Raymarine
  • Dører: Libra-Plast
  • Vinduer: Ertec
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Kapasitet: 8 personer
  • Toppfart: 34 knop

Flying Fish 33 er basert på et skrogdesign som Hukkelberg har levert mye av de siste årene, spesielt til havbruksbransjen. Båten er solid konstruert, har en dyp V-bunn. «Grieg Fjell» er nesten 11 meter lang og har plass til 8 personer. 

- I tillegg har den hydraulisk kapstan på styrbord side og et stort arbeidsdekk akter, uttaler Tore Hukkelberg.

Effektiv fremdrift

De fleste båtene som leveres fra Hukkelberg Boats benytter vannjet som fremdriftssystem. Dette gir høy fart, god manøvrerbarhet og økt sikkerhet under operasjoner. I tillegg har jet en fordel når det gjelder driftskostnader, hevder de.

- Det som er nytt med dette designet, er at båten har en fremdriftslinje. Med en Iveco N67-motor fra Frydenbø på over 500 hestekrefter, oppnådde båten en toppfart på over 34 knop under prøveturen. Marsjfarten er også god, noe som resulterer i lavere drivstofforbruk og reduserte utslipp. I tillegg til et effektivt fremdriftssystem, har den lette vekten på båten vært avgjørende for fartsegenskapene, forteller Øyvind Hukkelberg.

Samarbeid gjennom byggefasen

- Vi har hatt et nært samarbeid med Hukkelberg for å finne praktiske løsninger som passer vår drift og arbeidshverdag gjennom hele året. Båten vi har bestilt er basert på samme skrog som redningsbåtene som blir levert av Hukkelberg Boats og er kjent for sin sjødyktighet og sikkerhet. Vi må kunne nå anleggene selv på dager med røffere værforhold, og sikkerheten om bord er derfor viktig. Dette er første gangen vi bestiller båt fra Hukkelberg Boats, og vi ser frem til å ta i bruk de nye båtene, sier Ørjan Hadland hos Grieg Seafood.

Utstyr:

«Grieg Fjell» er utstyrt med en hovedmotor av typen Iveco N67 levert av Frydenbø. Vanjetten er av typen Hamilton fra Progress Ingeniørfirma. 

Giret er av merket ZF fra Frydenbø/KGK. Stolene er av merket Recaro. Raymarine har levert elektronikken om bord. Den elektriske installasjonen er gjort av Midsund Elektro.

Libra-Plast har levert dørene mens vinduene kommer fra Ertec.