«Grieg Storm» er søsteren til «Grieg Fjell» som ble levert i sommer.

MS «Grieg Storm»

Hukkelberg Boats har overlevert «Grieg Storm» til selskapet Grieg Seafood Rogaland. Dette er et hurtiggående fartøy med en toppfart på over 30 knop.

Publisert

Dette er det andre av to fartøy som Hukkelberg har levert til samme firma. Den andre, «Grieg Fjell», ble levert i sommer. 

De to fartøyene vil primært bli brukt som transportbåter og til mindre oppgaver ved anleggene, ifølge Anders Eike hos Grieg Seafood Rogaland.

- Vi er takknemlige for å vinne denne typen kontrakter. Konkurransen er hard, men vi har kvalifisert oss gjennom å tilby riktig design med tilpasninger for å dekke kundens behov, avslutter Øyvind. 

Flying Fish 33 er basert på et skrogdesign som Hukkelberg har levert mye av de siste årene, spesielt til havbruksbransjen. Båten er solid konstruert, har en dyp V-bunn. «Grieg Storm» er nesten 11 meter lang og har plass til 8 personer. 

Hoveddata:

  • Navn: «Grieg Storm» 
  • Verft: Hukkelberg Boats
  • Byggenummer: 211
  • Design: Flying Fish 33
  • Lengde: 10,75 meter
  • Bredde: 3,34 meter
  • Rederi: Grieg Seafood Rogaland
  • Motor: Iveco N67 - Frydenbø
  • Gear: ZF - Frydenbø/KGK
  • Vannjet: Hamilton - Progress
  • Stoler: Recaro
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Raymarine
  • Dører: Libra-Plast
  • Vinduer: Ertec
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Kapasitet: 8 personer
  • Toppfart: +30 knop

- I tillegg har den hydraulisk capstan på styrbord side og et stort arbeidsdekk akter, uttaler Tore Hukkelberg.

Effektiv fremdrift

De fleste båtene som leveres fra Hukkelberg Boats benytter vannjet som fremdriftssystem. Dette gir høy fart, god manøvrerbarhet og økt sikkerhet under operasjoner. I tillegg har jet en fordel når det gjelder driftskostnader, hevder de.

- Det som er nytt med dette designet, er at båten har en fremdriftslinje. Med en Iveco N67-motor fra Frydenbø på over 500 hestekrefter, oppnådde båten en toppfart på over 34 knop under prøveturen. Marsjfarten er også god, noe som resulterer i lavere drivstofforbruk og reduserte utslipp. I tillegg til et effektivt fremdriftssystem, har den lette vekten på båten vært avgjørende for fartsegenskapene, forteller Øyvind Hukkelberg.

Utstyr:

«Grieg Storm» er utstyrt med en hovedmotor av typen Iveco N67 levert av Frydenbø. Vanjetten er av typen Hamilton fra Progress Ingeniørfirma. Thruster er levert av Sleipner, mens Capstan er fra Skudenes.

Kupèvarmer er av typen Webasto, mens trimsystem er fra Zipwake. 

Giret er av merket ZF fra Frydenbø/KGK. Stolene er av merket Recaro. Raymarine har levert elektronikken om bord. Den elektriske installasjonen er gjort av Midsund Elektro.

Libra-Plast har levert dørene mens vinduene kommer fra Ertec.