MS «Karianne»

Grovfjord Båtbyggeri har levert nok en stor kystfiskebåt. Denne gangen til et Bodø-rederi.

Før jul i 2021 skrev Tor Arnfinn Pleym kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri på bygging av en ny 15 meter stor fiskebåt.

På starten av året kunne han hente nybygget hjem til Bodø. Fiskebåten har fått navnet MS «Karianne», og er designet av NSK Ship Design. Et design som etter hvert er blitt lett gjenkjennelig, med sitt robuste utseende og bølgete linjer.

Hoveddata:

  • Navn: «Karianne» 
  • Verft: Grovfjord Båtbyggeri
  • Byggenummer: 57
  • Design: NSK Ship Design
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • Rederi: Tor Arnfinn Pleym
  • Motor: Nogva Scania DI16
  • Gear: HG2 - Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: ACEL AS

Fartøyet har en lengde og bredde på 14,99 og 7,5 meter, og er verftets byggenummer 57. Prislappen ligger på rundt 35 millioner kroner.

Rigges for not og snurrevad

Dette er søsterfartøyet til MS «Snarsetværing» (bygg nr 56) som ble overlevert eier i november i fjor. Dette var Grovfjord Båtbyggeris største nybygg så langt, og er omtalt som et av kystens største kystfiskefartøy under 15 meter.

«Karianne» rigges for både not- og snurrevadfiske, og har kvoter for hyse, sei og torsk, samt NVG-sild og makrell. Fartøyet har også strukturkvoter for de samme fiskeslag.

Utstyr:

Under dekk finner man hovedmotoren av modell Scania DI16 med effekt på 750 hk ved 1800 rpm fra Nogva Motorfabrikk. Gir- og propellanlegg av type HG2 fra Nogva Heimdal, to hjelpemotorer av type John Deere 52 kW og Scania DI13 100 kW, samt to stykker sidethrustere, SH1400, fra Sleipner.

Sleipner har også levert styremaskin og roranlegg.

Fartøyet er utrustet med en kombivinsjer på 8 tonn, notkran TMP 1320K og lossekran TMP 700K. Kranene er levert av TMP Hydraulikk, mens vinsjer og øvrig dekksutrustning er levert av Lofoten Hydraulikk.

Fabrikk- og bløggelinje kommer fra Latech AS i Moskenes, mens vakuumanlegg og RSW-anlegg har henholdsvis MMC First Process og Tempia AS levert.

Tar man en kikk innvendig har båten en moderne bysse og pantry, med god skapplass, kjøleskap, koketopp og stekeovn. Det er køyeplass til fire, oppholdsrom og messe med et stilfullt interiør. Grovfjord Båtbyggeri står selv bak innredningen.