MS «Kjell Erik»

MS «Kjell Erik»

I begynnelsen av september overleverte Grovfjord Mek. den batterielektriske arbeidsbåten «Kjell Erik» til Wilsgård Fiskeoppdrett.

«Kjell-Erik» 13,97 meter lang og 7,6 meter bred oppdrettskatamaran.

Navnet har båten fått for å hedre minnet etter Wilsgård Fiskeoppdretts områdeleder Kjell Erik Wilsgård som brått gikk bort sommeren 2020, kun 47 år gammel.

Wilsgård Fiskeoppdrett ble etablert i 1983 av Vidkun og Fridtjof Wilsgård. I starten hadde Wilsgård kun en konsesjon for oppdrett av laks.

I dag er Wilsgård et hel integrert havbrukskonsern med aktivitet fra settefisk, matfisk, slakteri, foredling og salg.

«Kjell Erik» har elektriske fremdriftsmotorer som yter 107 kW hver samt en elektrisk sidepropell på 42 kW. Batteripakken er på 316 kWh og forsyner båten all nødvendig energi for transitt til lokalitet og en dags arbeid.

Hoveddata:

  • Navn: «Kjell Erik»
  • Verft: Grovfjord Mek. Verksted
  • Byggenummer: 180
  • Design: Grovfjord Mek
  • Lengde: 13,97 m
  • Bredde: 7,6 m
  • MMSI: 25900772
  • Rederi: Wilsgård Fiskeoppdrett
  • Fremdrift: Helseth
  • Motor: Danfoss Editron
  • Sidepropell: Sleipner Motor
  • Batteripakke: Corvus Energy
  • Capstaner: Lorentzen Hydraulikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Larsen Elcom
  • Vinsj: Lorentzen Hydraulikk
  • Kraner: Bergen Hydraulic
  • Elektrisk installasjon: Acel

For lengre transporter og operasjoner som går over flere dager er båten utstyrt med en generator fra Nogva som yter 199 kW. Generatoren jobber parallelt med batteriene og kan forsyne fremdrift og hotell, samt lade batteriene.

«Kjell Erik» er utstyrt med elektrisk drevet hydraulikkpumpe som forsyner en Palfinger PK 33002 på 31,6 tonnmeter, 2 capstaner på 3 og 2,2 tonn, 12 tonns trommelvinsj og hydraulisk HT-vasker.

Båten er bygget med et luftig rorhus med frittstående bropult og takkonsoll, pantry og sofagruppe. Der er det varme i gulvet og varmepumpe. I tillegg har den et stort dekkshus som inneholder garderobe/tørkerom samt et toalettrom.

«Kjell-Erik» er den 6. båten GMV leverer til Wilsgård og ble første dag etter overlevering tatt i bruk i Barbogen i Senja kommune.

Båten er bygget iht. forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4 og batteriinstallasjonen i henhold til DNV sitt reglement.

Utstyr:

Fremdriftsanlegget er levert av Helseth, mens motorene kommer fra Danfoss Editron. Danfoss har også levert kraftelektronikken til båtens kraftfordeling fra deres Vacon-serie. Batteripakken er levert av Corvus.

Sidepropellen er fra Sleipner Motor

Energistyringssystem med integrert automasjon samt manøversystem til båten er levert av Grovfjord Mek. ACEL har stått for elektroinstallasjonen. Larsen Elcom har levert navigasjonsutstyret.

Capstaner, vinsj og hydraulikk-aggregatet er levert av Lorentzen Hydraulikk.

Kran er levert av Bergen Hydraulic.