MS «Svanhild»
Den nye elektriske arbeidsbåten som Havforskningsinstituttet fikk overlevert fra Solund verft i mai er oppkalt etter Svanhild Gokstad som jobber på labben.
Det er tradisjon på Havforskningsinstituttet sin forskningsstasjon i Austevoll at stamkveitene på anlegget får navn etter ansatte som blir pensjonister.
Men Svanhild Gokstad har alltid jobbet på laboratoriene og ute langs kysten. Dermed var det naturlig at hun fikk en båt oppkalt etter seg, i stedet for en oppdrettskveite, opplyser Havforskningsinstituttet..
- Måtte hell og lykke følge deg på alle hav, og ved merdene på sjøanlegget, sier gudmor Svanhild i det hun dynket båten i sjampanje, i stedet for å knuse den og la glasset synke i sjøen.
«Svanhild» er helelektrisk, med et eget nødstrømsaggregat som kan etterfylle batteriene dersom det trengs.
Austevoll 2.0
HI-stasjonen i Austevoll har siden oppstarten i 1978 vært sentral i norsk og internasjonal havforskning. Stasjonen har gode fasiliteter både på land og i sjø, som gjør at forskerne kan følge fisk og skalldyr gjennom hele livssyklusen.
For noen uker siden åpnet også et oppgradert sjøanlegg, med egen flytekai og et elektrisk fôringsanlegg. Stasjonen har fått solcellepanel på alle tak, og el-biler i stedet for fossile kjøretøy.
Og nå altså en elektrisk arbeidsbåt.
- Vi er i gang med å gjøre driften vår så grønn som mulig, men vi er selvsagt ikke i mål ennå, sier stasjonssjef Kjetil Stensland.
Skal halvere klimautslippene
Som en del av Havforskningsinstituttets nye strategi, skal klimaavtrykket til instituttet reduseres i tråd med Parisavtalen.
Det vil si at HI skal halvere utslippene innen 2030.
- Dåpen av den nye arbeidsbåten markerer starten på vår grønne omstilling, sier Øystein Brun, direktør for teknisk infrastruktur.
I instituttets tildelingsbrev for 2023 er det gitt et klart oppdrag fra eier Nærings- og fiskeridepartementet om at HI skal få en mer miljøvennlig og bærekraftig drift.
- Vi skal redusere klimagassutslippene vi selv står for, men også gjennom vår forskning på bærekraftige løsninger i de blå næringene, sier Brun.
- Fartøyet skal brukes til skifte av merder, transport av utstyr av ulike slag fra land og ut på sjøanlegget. Det skal også brukes til transport av fisk ved behov. I tillegg vil båten når det er mulig være i bruk i nærområdet, i tilknytning til andre prosjekt og aktiviteter som er ved stasjonen, sier Stensland.
Arbeidsbåten vil ha 12 timers arbeidsdager, og ladestasjon på flytekaien vil bli satt opp.
Utstyr:
Fremdriftssystemet er levert av Austevoll Elektro og består av en ABB Motor M3LP 280SMA 4, 100 kW. Videre er det et HCE-168-C gear fra Nogva. Fartøyet utstyrt med to batteripakker med en samlet kapasitet på 192 kWh.
«Svanhild» er også utstyrt med en John Deere 4045 TFM50 hjelpemotor levert av Nogva Motorfabrikk.
Sidepropellen er levert av PMH og er av typen ST-35-30. Dørene er levert av Libra-Plast, mens kranen av typen PK19001 M er levert av Bergen Hydraulic.
Slukkesystemet om bord er fra Notrotnik. Navigasjon og kommunikasjon er fra Ulvesund Elektro med komponenter fra Furuno.