«HÖEGH GALLANT»
– FSRU carrier fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Floating Storage and Regasification Unit «HÖEGH GALLANT» ble levert fra Hyundai Heavy Industries Co., Ltd. som byggenummer 2550 til Höegh LNG FSRU III Ltd. den 4. november 2014.
Dåpen fant sted 8. april, og skipets manager er Höegh LNG Fleet Management AS.
Dette er det tredje av fire FSRU skip som verftet bygger for rederiet – de to første er «Independence» (som er på plass i Klaipeda) og «PGN FSRU Lampung» – og nylig inngikk Höegh LNG Holdings Ltd. en ny kontrakt med HHI for nok et skip av samme typen for levering i første halvår 2017. Det skipet får enda større regasification kapasitet enn de første fire nybyggene. Dette bringer rederiets flåte opp i syv moderne store FSRUer som enten er i operasjon eller under bygging, og det betyr at selskapet har den mest moderne flåten av denne typen skip i markedet.
Ordren kom i stand bare få dager etter at rederiet hadde sikret seg langsiktig beskjeftigelse for to av nybyggene.
For FSRU «HÖEGH GALLANT» innebærer det beskjeftigelse hos EGAS i form av et 5-års time charter. Det ble oppgitt at dette vil generere EBITDA på ca. $40 millioner per år i gjennomsnitt. Skipet skal fungere som LNG import terminal i havnen Ain Sukhna, havnen er kjent for Sumed rørledningen til Middelhavet. Der skal skip fortøyes til kai som er utviklet av EGAS, og som får topsides levert av Höegh LNG Holdings.
Höegh LNG er et Bermuda basert selskap med kontorer i Oslo, Singapore, London, Miami og Djakarta.
FSRU «HÖEGH GALLANT»
Skipet fører Marshall Islands flagg og er bygget til DNV GL klasse med notasjoner ✠1A1, Tanker for Liquefied Gas, REGAS-2, OPP-F, E0 ,NAUT-OC, CLEAN, Recyclable, COAT-PSPC(B), CSA-FLS2 PLUS, BIS GAS FUELLED, TMON, NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:
(all tall “cirka”)
Lengde o.a. .......................................................................................................... 294,07 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 282,02 m
Bredde største ...................................................................................................... 46,00 m
Dybde i riss .......................................................................................................... 26,00 m
Lastekapasitet ................................................................................................ 170.000 m3
DW ....................................................................................................................... 82.318 t
Draft.................................................................................................................... 12,621 m
GT ......................................................................................................................... 109844
NT ........................................................................................................................... 36732
IMO nr. ............................................................................................................... 9653678
Maskineri
Hovedmaskineriet utgjøres av tre Wärtsilä 8L50 DF motorer og en Wärtsilä 6L50 DF motor. Kjelutrustningen er av type Mitsubishi Mission XW med fire “exhaust gas heated” og en “oil/gas fired”. Propeller er av Hyundai fabrikat og reduksjonsgear fra Renk type NDSH-3800. Motor for nødaggregatet er type Cummins KTA-38-D(M).
-
Hyundai H.I., Ulsan regnes som verdens nest største verft etter Daewoo Okpo. En oversikt fra oktober viser en ordrebok på 126 skip på totalt 14,495 millioner dwt. Det alt vesentlige er store skip, og i tillegg til LNG kommer containerskip, boreskip, LPG skip, accommodation (blant annet Edda), bulk- og tankskip samt noen offshore fartøyer. Hyundai Samho har en ordrebok på 91 enheter på totalt 12,4 millioner dwt, og Hyundai Mipo har 182 skip i ordre på totalt 7,4 m dwt.