
«HISARØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er konstruert av Solund Verft AS i samarbeid med Wergeland AS og Maritime Engineering AS Knarvik. Byggingen av fergen, inkludert skrog og komplett utrustning, er utført ved Solund Verft.
Wergeland AS driver også kabelfergen «Fjon-M» i riksvegsambandet Duesund - Masfjordnes. Denne fergen var også bygget ved Solund Verft (som byggenummer nr. 5).
«HISARØY» ble koblet opp i kabelstrekk på strekningen Mjånes - Hisarøy i Gulen kommune. Dette er en strekning på 750 meter. Fergen skal gå åtte ganger daglig fra hver side. På hver side av Nyhammersundet er det bygget betongramper, altså fergelemmer, som kablene er festet til.
Siden slutten av 1990-tallet har folk på Hisarøy i Gulen arbeidet for å få fastlandssamband for de ca. 45 fastboende. I 2009 besluttet Fylkestinget å stille åtte millioner kroner til veg og kai for kabelfergen.
Det blir nevnt i media at Magne Hope AS har vært entreprenør på anlegget og startet arbeidet i august 2012. Kontraktsummen var på 16,5 millioner kroner, – mens den totale kostnaden på prosjektet er på 20 millioner kroner.
«HISARØY»
kan laste seks personbiler eller ett vogntog på 12,4 meter med totalvekt 32 tonn og akseltrykk 10 tonn.
Fergen blir betegnet å være den første batteridrevne fergen i landet, skjønt noen er litt mer beskjedne og sier at det er den første i trafikk i Sogn og Fjordane – og også en av de første i landet.
Drift av fremdriftssystemet er altså med batteri som kraftkilde for drift av el- hydrauliske vinsjer. Batteripakken er levert av det kanadiske firmaet Electrovaya/ Miljøbil Grenland AS.
Svenske Lidan Marine AB har konstruert og levert både styresystem og komponenter for de el-hydrauliske vinsjene for fremdrift. Systemet er etter samme prinsipp som for «Fjon-M» med ståltau strukket over sundet og en vinsj på hver side av fartøyet.
Elektro prosjektering og installasjon er utført av HAFS Elektro & Rør AS.
Sigurd Solberg AS har forestått leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyr bestående av radar JRC 5212, AIS JRC JHS 183, GPS JRC JLR 21, VHF JRC JHS-770, Jotron TRON nødutstyr og Walker vindmåler.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 35,00 m |
Bredde |
8,60 m |
Passasjekap. |
49 |
Pbe |
6 |