Skipsrevyen for 50 år siden:

MS «Thurso» ble overlevert våren 1972 og er fremdeles i drift (2022). Foto er hentet fra sjohistorie.no

MS «Thurso» overlevert til Trondheims-rederi

For vel en måned siden ble MS «Thurso» overlevert fra Ørens Mek. Verksted, Trondheim, til I/S Hillstream, Trondheim. Dette var verkstedets byggnr. 54, og er en lastebåt på 299 br. tonn.

Gudmor var fru Kari Margrethe Strøm. I/S Hillstream er et partsrederi hvor H. C. Bachke og J. P. Strøm er partnere, og båten befraktes av Bachke Shipping Agency, Trondheim. Den er nå satt inn i rute mellom Trondheim og Goole i England, en vel ettårig rute hvor rederiet fra før har MS «Teano» i fart.

Fakta og historie

1972: Levert som «Thurso» til I/S Hillstream ( B & S. Shipping Comp) Trondheim

1979: Solgt til J.P. Strøm Shipping Co., Trondheim

1985: Solgt til Skips A/S Thurso ( Gunnar Kjønnøy ) Kristiansund N

1991: Solgt til Kristiansund Shipping A/S, Kristiansund N

1991: Innmeldt NIS nr 1084 LEKJ3

1993: Utmeldt NIS LHAU

1994: Ommålt: Brutto: 805 tonn. NET: 315 tonn

1997: Solgt til Thurso K/S( Pareto Management A/S) Kristiansund N

1999: Overført til Thurso K/S ( A/S Banco) Kristiansund N

1999: Solgt til Lundina K/S( Gunnar Kjønnøy Rederi A/S) Kristiansund N

2001: Solgt til Thelita Shipping A/S, Kristiansund N

2001: Solgt til ukjent eier, Portugal, nytt navn «Goncalo»

2013: Solgt til Mohamed Karim Yusef & David Ramdhani, Georgetown, Guyana, nytt navn «Suneita»

2019: Fremdeles i fart

(Kilde: sjohistorie.no)

Skroget er bygget i helsveiset stål, shelterdekket, krysserhekk og utfallende platestevn. Dekkshuset over shelterdekket er laget i sjøvannsbestandig aluminium. Maskineri, styrehus og all innredning er plassert akterut, og det er plass for 9 mann i 7 lugarer. Samtlige lugarer har meget lys innredning, og det hele er konstruert med henblikk på størst mulig brannsikring. Messen har god plass hvor hele mannskapet kan innta sine måltider samtidig.

Hovedmotoren er en Lister Blackstone, 4-takt 8 sylindret dieselmotor med ferskvannskjøling. Den kontinuerlig-ytelse er på 1000 BHK v/900 o/min. og gir båten en fart på 12,5 knop i ballast. I lastet tilstand er farten beregnet til 11,5 knop.

Hjelpemaskineriet består av 2 stk. Motornielsen aggregater, hver med motorer på 64HK som driver 2 stk. 3-faset generatorer, hver på 50 kVA. Alle pumper er drevet separat. Styremaskinen er en Tenfjord.

Hoveddimensjoner:
Lengde o.a. 60,09 m
Bredde 10,00 m
Dypgående 3,40 m
Dødvekt 870 tonn
Laasteromskap. 1808 kb.m grain

På dekk er det to store luker, som hver måler h.h.v. 11 x 4 m og 14,75 x 5 m. Midtskips er det montert 2 lossebommer, hver med et løft på 3 tonn. De har en lengde på h.h.v. 16 og 14 m.

Dekksmaskineriet er hydraulisk, og til dette hører også 2 bomløftere og 2 bomsvingere samt aktervinsj.

Det elektroniske utstyret består av bl.a. Decca radar og navigator, Simrad ekkolodd, radiotelefonisender og - mottaker, samt nødmottaker, Thrige autopilot, samt VHF telefoni. Dette er levert og montert av A/S Argon Elektrosom også har forestått de elektrisker installasjoner.

MS «Thurso» lastet i Trondheim, Steinkjer samt ytterligere et par steder på kysten hvorpå første turen gikk til Grangemouth i Skottland. Den ble deretter satt inn i den regulære ruten mellom Trondheim og Goole.

Båten føres av kaptein Leif Kvernild som har fulgt byggingen av det nye skipet. Maskinsjef er Leif Jacobsen.