MS «Hofseth Zero»
I midten av september overleverte Maritime Partner i Ålesund det elektriske fartøyet «Hofseth Zero» til Hofseth Aqua. Båten skal brukes til å frakte besøkende til Hofseths nye visningsanlegg ved Vindsneset i Fjord kommune.
Det var rundt nyttårstider Maritime Partner og Hofseth Aqua signerte kontrakten om å bygge en hurtiggående passasjerbåt med elektrisk fremdriftssystem.
Dette er den første fullelektriske båten fra Maritime Partner som har fått betegnelsen ALUSAFE 1180 ELECTRIC. Den er sertifisert for å frakte inntil 12 passasjerer, i tillegg til båtens mannskap. Den er også tilrettelagt for rullestolbrukere.
Evoy sammen med Konrad har levert det elektriske fremdriftsanlegg som er benyttet.
Stasjoneres i Valldal
«Hofseth Zero» skal brukes til å frakte besøkende fra Valldal til Hofseths nye visningsanlegg ved Vindsneset i Fjord kommune. Uteguiden i Valldal vil stå for driften av båten, og de vil i tillegg benytte båten i tilknytning til sine aktivitetstilbud i og rundt verdensarvområdet i indre del av Storfjorden. Siden båten opererer i spektakulære omgivelser, er det lagt vekt på store vindusflater samt vinduer i tak som gir godt utsyn fra alle sitteplasser.
- I tråd med vår målsetting om å være ledende på bærekraft og nullutslipp, har vi nå gått til anskaffelse av det mest miljøvennlige som finnes av båter, sier Roger Hofseth hos Hofseth Aqua.
Under drift gir båten ingen utslipp av NOx eller CO2. I tillegg er båten bygd i delvis resirkulert aluminium, og alt kan i prinsippet gjenvinnes når båten en gang i framtiden skal fases ut. «Hofseth Zero» er også kortreist i den forstand at den er utrustet i Ålesund, og i drift får man kort reisetid for nødvendig service og ettersyn. Med base i Valldalen og med vannkraft fra Tafjorden, vil lading av batteriene også være svært kortreist.
- Vi er svært glade for å få levert denne miljøvennlige båten. Maritime Partner er en pådriver for det grønne skiftet og begge firmaene ønsker å være ledende på bærekraft, sier Peder Myklebust hos Maritime Partner.
Båten er bygget på et allerede kjent og velprøvd design, men har nå blitt redesignet fra å bruke fossilt drivstoff til ren energi.
- Selv om vi har lang og god erfaring fra å levere båter med hybrid fremdrift er dette første båten vi har levert som har helelektrisk fremdrift. Dette er både spennende og inspirerende og vi håper å kunne være en interessant samarbeidspartner i å bidra til å gjøre arbeids- og passasjerbåter mer miljøvennlige, sier Myklebust.
Utstyr:
«Hofseth Zero» er utstyrt med en 400 hk motor av typen Hurricane levert av Evoy AS. Interceptor er levert av ProNav av typen Zipwake KB600.
Thruster er levert av Sleipner Motor av typen Sidepower SE100. Elektronisk utstyr om bord er levert av Marinelektronikk med komponenter fra Furuno og Simrad. Midsund Elektro har stått for elektrisk installasjon og engineering.
Dører om bord er levert av Libra-Plast AS mens Isowest har stått for interiøret. Taklukene om bord er levert av Ertec. Passasjersetene er levert av West Mekan av typen WM 900. Redningsutstyret er levert fra Survitec. Stolene i styrhuset er fra NorSap.
Fartøyet er malt av Mal Proff med maling fra Jotun.