«Storm» har en toppfart på rundt 34 knop.

MS «Storm»

Mowi Breeding Nord har fått på plass en ny hurtiggående personbefordringsbåt fra Hukkelberg Boats.

Publisert

Fartøyet som har fått navnet «Storm», har modellbetegnelse Flying Fish 37 MK3 Shuttle og er Brødrene Hukkelbergs bygg nummer 205.

- Dette fartøyet skal sørge for trygg, sikker og behagelig transport av avdelingens personell fra landbase og ut til tre sjølokaliteter i Bodø og Sørfold kommune. Transportetappen gjennomføres daglig gjennom hele året, er lang og kan til tider være svært utfordrende værmessig, så her har vi satt sikkerhet og komfort i høysetet, sier Tore Stensland som er Site/Operations Manager hos Mowi Breeding

- Gjennom hele byggeprosessen har vi hatt et godt samarbeid med Hukkelberg, og sammen har vi funnet løsninger og utforming som er tilpasset vår bruk og våre behov, legger han til.

Allsidig design

Hoveddata:

  • Navn: «Storm»
  • Verft: Hukkelberg Boats
  • Byggenummer: 205
  • Design: Flying Fish 37 MK3 Shuttle - Hukkelberg Boats
  • Lengde: 11,6 m
  • Rederi: Mowi Breeding Nord
  • Motor: Volvo Penta - J.W Gulliksen
  • Interceptorer: ProNav
  • Dør: Libra-Plast
  • Thruster: Sleipner Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Garmin Norge
  • Stoler: Grammer - HR Maskin
  • Redningsutstyr: Certex
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Vinduer: Ertec
  • Kapasitet: 10 personer
  • Toppfart: 34 knop

Selv om «Storm» er utrustet for personbefordring, så påpeker selskapet at båtmodellen Flying Fish 37 MK3 er en allsidig plattform som lett kan tilpasses andre bruksområder.

- Vi har lang erfaring med design og produksjon av ulike spesialfartøy, og «Storm» føyer seg inn i rekken av båter vi kan tilpasse til bruk for ROV/dykkeroperasjoner, søk og redning, miljøundersøkelser, patrulje oppdrag, brann og ambulansefunksjoner og turisme bare for å nevne noen. En modulbasert konstruksjon gir gode muligheter for skreddersøm både når det gjelder båtens lengde, arrangement, valg av fremdriftsløsning, ytelse og kapasiteter generelt, sier Øyvind Hukkelberg fra Hukkelberg Boats.

Lavere vekt

Båten har en lengde på 11,6 meter, og er utrustet for inntil 10 personer.

«Storm» har også den nye og vektoptimaliserte skrogkonstruksjon fra Hukkelberg Boats sine hel-elektriske arbeidsbåter. Et design som de påpeker har betydelig lavere vekt, men uten å gå på bekostning av styrke og levetid. Noe som gir lavere drivstofforbruk, mindre utslipp og bedre driftsøkonomi, samt lengre rekkevidde.

Toppfarten er på rundt 34 knop med et hovedmaskineri som yter inntil 440 Hk. Det er videre lagt ned en innsats i å forbedre arbeidsmiljø om bord, både med tanke på sikkerhet, inneklima og støynivå.

Utstyr:

Motoren til «Storm» er av typen Volvo Penta levert av J.W Gulliksen. Elektronikken om bord kommer fra Garmin Norge. Stolene er av merket Grammer levert av HR Maskin. Den elektriske installasjonen er gjort av Midsund Elektro AS. Interceptorer kommer fra ProNav.

Sleipner Motor har levert thruster til det nye fartøyet, mens vinduer kommer fra Ertec. Libra-Plast har levert døren om bord, mens Certex har levert redningsutstyr.