Utrustet for fiske med trål, snurrevad, garn og line blir "Skulebas" ett svært avansert og fleksibelt fartøy.

MS «Skulebas»

To dager før avtalt tid seilte Måløy vidaregåande skules nye opplæringsfartøy, MS «Skulebas», fra Danmark til Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det var en lang politisk prosess før det i juli 2021 ble klart at det var det danske verftet Hvide Sande Shipyard som vant anbudet om å bygge det nye opplæringsfartøyet. 

Nye «Skulebas» skal erstatte det 49 år gamle fartøyet som har hatt mang en kommende fisker om bord. 

Byggingen av skroget startet ved det polske skrogverftet Finomar like før jul i 2021 og i august året etter kunne fartøyet sjøsettes og slepet til Danmark starte. 

Nye «Skulebas», er 38 meter lang, som er 3,5 meter lenger enn dagens fartøy, og har en bredde på 10,5 meter. Fartøyet er innredet for 17 elever og lærere i tillegg til et mannskap på tre. 

En forutsetning for at fartøyet skulle få 12 millioner kroner i Enova-støtte var at det ble installert en dieselelektrisk hybriddrift. Det er gjort, og batteripakken er på 1000 kW. 

- Super båt for elevene

Hoveddata:

  • Navn: «Skulebas»
  • Verft: Hvide Sande
  • Byggenummer: 153
  • Design: Hvide Sande
  • Lengde: 38 meter
  • Bredde: 10,5 meter
  • Tonnasje: 482 
  • IMO-nummer: 9950026
  • Rederi: Vestland Fylkeskommune
  • El-motor: 2x 450 kW - Hoyer
  • Gear: Nogva Heimdal HGH5F
  • Thrustere: PMH
  • Generator: Nogva Scania DI13 91M, Nogva Scania DI16 90M
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Vest El
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: Vest El

Driftsgrunnlaget for det nye fartøyet er også utvidet med utstyr for snurrevad og trål i tillegg til line og garn. Messen er også utrustet slik at den kan brukes som undervisningsrom for 15 elever. 

- Det er masse flott nytt teknisk utstyr. Det blir en super båt for elevene våre å benytte til opplæring. Det er flott at Vestland fylkeskommune satser på dette. Det er vi glade for, sier rektor ved Måløy videregående skule, Ellen Jåvold. 

Det er Vestland Fylkeskommune som vil stå som reder av det nye fartøyet. 

Rektoren forteller at det er en del organisering som må på plass.

- Vi har en plan om hvordan vi skal organisere oss, og båten blir lagt inn i skolens drift. Det er mye å følge opp og en må ha en del kunnskap, så det er viktig at noen har et definert ansvar.

Det er planlagt dåp av «Skulebas» 18. august, og dagen etter vil det være åpent skip i Måløy.

Skipet er designet av Hvide Sande Shipyard mens Solstrand Trading har stått for tegninger og beregninger. 

Byggekontrakten har hatt en ramme på 105 millioner kroner. 

Utstyr: 

Nye «Skulebas» er utstyrt med 2x 450 kW elektriske hovedmotorer fra Hoyer. Videre har hun Nogva Scania DI13 91M Stamford generator 400 kWe samt en Nogva Scania DI16 90M Stamford generator 600 kWe.

Gir er av typen Nogva Heimdal HGH5F. PMH har levert akter- og baugthruster. PMS-systemet er fra Deif. Invertere er levert av Danfoss. 

Alt av vinsjer samt hydraulisk installasjon er levert av AS Scan i Hvide Sande som også har levert styremaskinen av typen MT2500. Kraner er levert av TMP Hydraulik. 

Garngreier kommer fra Lorentzen og er av typen LHG 1800 kg. Lineutstyret er levert av Mørenot. Fabrikkutstyret til arbeidsdekk er fra Boatech.

Elektrisk installasjon samt leveranse av elektronikk er gjort av Vest-El med komponenter fra Furuno. Bysseutstyret er levert av Loipart i Sverige. I innredningen har Banco levert paneler, Tammer har levert innvendige dører og Dampa tak. Utvendige dører er fra Libra-Plast. Ventilasjon er besørget av LF Vent Aps. Stolene i styrhuset er fra Alu Design.

Redningsutstyret er levert av Viking mens Survitec har levert brannslukkingen. 

Fartøyet er malt i maling fra Jotun og klasset av Bureau Veritas.