Kystvaktens nyeste og største fartøy, KV «Jan Mayen», fortøyde den 19. juni for aller første gang på Sortland. I bakgrunnen ses KV «Andenes» tilhørende Nordkapp-klassen, som skal erstattes av Jan Mayen-klassen etter over 40 år i tjeneste.

KV «Jan Mayen»

Kystvakten har fått overlevert sitt største fartøy hittil. 131 meter lange KV «Jan Mayen» er den første av tre nye kystvaktfartøy som skal leveres fra Vard Langsten.

Publisert Sist oppdatert

I juni 2018 undertegnet Vard kontrakten med Forsvarsmateriell for bygging av tre nye kystvaktskip. I anbudsrunden til skipene var seks verft prekvalifisert, av disse leverte Vard Langsten, Kleven og Westcon i Ølensvåg tilbud. 

Vard har også tidligere bygget for Sjøforsvaret: KV «Svalbard» i 2001 og etterretningstjenestens skip «Marjata» i 2016. 

Den totale kostnadsrammen for selve prosjektet er på 6,8 milliarder norske kroner, og produksjonen av det første skroget startet i april 2020.

Rundt 100 personer vil ha sitt andre hjem om bord i KV «Jan Mayen»; som beskrives som en stor oppgradering fra de eksisterende Nordkapp-klassen som ble bygget fra 1980 og utover.

- Vi har et besetningsystem med to mannskap, der hvert av mannskapene seiler i tre, av og til fire, uker av gangen, før mannskapet byttes. Da er det første mannskapet hjemme i tre til fire uker, mens det andre er ute, forklarer sjef ved Kystvakten, Oliver Berdal til Skipsrevyen.

Seiler døgnet rundt

Kystvakten har et mål om å seile mest mulig:

- Vi går hele døgnet, og mannskapet om bord bytter på å jobbe og sove. Det å være mest mulig ute og seile døgnet rundt, er viktig for tilstedeværelsen langs kysten.

Arbeidsdagen går til blant annet fiskeriinspeksjoner, å bistå i søks- og redningsaksjoner, medisinsk assistanse, medisinsk evakuering og - nå kanskje viktigere enn på lenge:

- Å være til stede i nord, der det norske flagg er godt synlig. Vi vil bygge situasjonsforståelse, sier Berdal.

Komfort og trivsel

Det nye skipet har en lengde på 136,4 meter, og er dermed 31 meter lengre enn den snart 40 år gamle Nordkapp-klassen som nå erstattes av Jan Mayen-klassen.

Deplasementet er på 10.400 tonn, noe som er tre ganger mer enn forgjengeren.

- Det er mye bedre komfort og mindre støy om bord i disse skipene. Dette fartøyet er også langt mer komfortabelt for mannskapet om bord, sier Berdal.

Det er Forsvarsmateriell som har utviklet designet på det nye kystvaktfartøyet sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret.

Fartøyene gjør det mulig å forsyne helikoptre med drivstoff mens de er i luften, gjennom såkalte HIFR-operasjoner, Helicopter In Flight Refueling.

KV «Jan Mayen» har også kapasitet til å være ute i opp til åtte uker av gangen uten etterforsyninger, noe som gjør fartøyet godt rustet til å takle de fleste, om ikke alle, situasjoner etterhvert som de skulle oppstå.

Hoveddata:

  • Navn: KV «Jan Mayen» 
  • Verft: Vard Langsten 
  • Byggenummer:
  • Design: LMG Marin
  • Lengde: 136 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 4500
  • IMO-nummer: 9911575 
  • Rederi: Kystvakten
  • Motor: Bergen Engines
  • Drivlinje: Kongsberg
  • Daviter: Vestdavit
  • Patruljebåter: Sigbjørn 25 - Maritime Partner
  • Brannslukningsutstyr: Johnson Controls Norway avd. Tyco Marine 
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro

Fartøyene i Jan Mayen-klassen har også hospital- og sanitetsfasiliteter, og utrustes for kjemisk kollektiv CBRN-beskyttelse - Chemical, Biologic, Radiation and Nuclear.

Skrogene til alle de tre nye kystvaktskipene er bygget ved Vard Tulcea i Romania, før de ble slept til Vard Langsten for ferdigstillelse. 

Fra messen om bord i KV «Jan Mayen»

Utstyr:

KV «Jan Mayen» er utstyrt med generatorsett fra Bergen Engines, mens Kongsberg har levert drivlinjen samt sonarsystem.

Vestdavit har levert daviter og transfersystem bestående av Mission Bay Handling System (MBHS) som kan håndtere to båter med 10 T SWL og to PLR-5003 daviter sammen med painter booms, spesialutviklet for Kystvakten. Systemene kan håndtere båter i Sea State 5, og -25 grader og er designet for å kunne operere 330 dager i året.

De to patruljebåtene fra Maritime Partner er av typen Sigbjørn 25. Luftventiler og filter er levert av John Gjerde. Styrehusstoler er fra Alu Design & Service- 

Varmegjenvinningssystemet er levert av Ulmatec Pyro mens avfallshåndteringssystemet er fra Delitek. Teamtec har levert incinerator om bord. Jets har levert toalettene. 

Innredningen er besørget av Vard Accommodation mens Vard Electro har stått for den elektriske installasjonen. Aktuatorer er levert av Eltorque

Av andre norske leverandører kan nevnes Seaonics, Siemens, Nogva, Tyrholm & Farstad, Gurskøy, Sperre, Teknotherm, elpro, Munck Cranes, Maritim Motor, Baggerød, Libra-Plast,Stahl Tranberg og Metizoft. 

Justisminister Emilie Enger Mehl (SP) var Gudmor for det nye skipet. Her er hun sammen med Sjef Sjøforsvaret, Rune Andersen