MS «Monsun»
I oktober 2019 inngikk Setho Fiskeriselskap på Flekkerøy utenfor Kristiansand og Karstensens Skibsværft kontrakt om bygging av et nytt kombinert tråler/snurrevadfartøy. I slutten av august ble «Monsun» levert.
På grunn av Covid-19 pandemien ble fartøyet noe forsinket fra verftet.
«Monsun» omtales som et topp moderne kombifartøy utstyrt for fiske etter både pelagisk og bunnfisk samt reker, med alt det siste innen maskiner og utstyr. Prosjektet er blitt til i tett samarbeid mellom verft og rederi. Fartøyet er 36,7 meter lang og 9,5 meter bred. Under prøvetur oppnådde man en snitthastighet på 11,8 knop.
Det er brødrene Thor Gunnar og Thomas Martinsen, Severin Reinertsen, Svein Arne Lunde samt firmaet Piraja AS som står bak Setho Fiskeriselskap. Selskapet ble startet i 2008 i forbindelse med kjøpet av gamle «Monsun». Thor Gunnar Martinsen og Severin Reinertsen er begge aktive skippere, og Thomas Martinsen er styrmann og maskinist om bord.
Fartøyet er innredet med plass til et mannskap på inntil åtte personer i fire enkeltmannslugarer og to tomannslugarer, alle med eget toalett og dusj. I innredningen på shelterdekket finner man dagrom. bysse, proviantrom, toalett og bad.
Broen har 360° sikt med høye vinduer bak. Under denne er det montert to trålvinsjer. «Monsun» har plass til 445 m3 med kjølelast om bord.
Fartøyet er utstyrt med en hovedmotor av typen ABC 6DZC som yter 736 kW ved 1000 rpm.
For strømforsyning generelt er fartøyet utstyrt med to like Nogva generatorsett, hver med en elektrisk effekt på 125 kW. Det elektriske systemet er designet for parallelldrift av de to generatorene. Videre er kraftverket forsynt med et Power Management System (PMS) som styrer strømforbruk og automatisk oppstart av dieselgeneratorene.
Under fiske, hvor hydraulikksystemet brukes mer eller mindre kontinuerlig, vil ett eller flere av hovedgiret kraftuttak og dermed pumper være innkoblet. Når full kraft er nødvendig på spillene, vil det ikke være behov for full ytelse på hovedmotoren. Hovedmotoren skal dermed brukes som kraftkilde dels til fremdrift og dels til hydraulikksystemet. Følgelig er det kun nødvendig å ha en hjelpemotor i drift om gangen.
Dette sikrer fornuftig drift med tanke på drivstoff og driftsøkonomi, med optimalt utbytte fra hovedmotoren, samtidig som det oppnås en høy grad av driftssikkerhet.
Utstyr:
«Monsun» utstyrt med en hovedmotor av typen ABC 6DZC som yter 736 kW ved 1000 rpm. Hjelpemotorer er av typen John Deere WDJ140, à 125 kW. Nogva Heimdal har levert gir av typen HG6 og propellanlegg av typen K690, d3600 mm. Styremaskin er fra ScanSteering av typen MT3500-45. Ror er av merket KSP-design med flapp. Sidepropeller er 2x Hundsted SFT5, 260 HK.
På dekk finnes det hydrauliske vinsjer levert av Thyborøn Skibs og Motor. 4x trålvinsj model S-110 (22 t), 2x snurrevadvinsj modell SW-110 (27 t), 2x nottromler modell SN-109 (2x 12 t), taklevinsj modell T-307 (11,5 t), 2x ankervinsj (6 t) og hjelpevinsj (4 t).
Kranene om bord er levert av TMP og er en TMP 1300K. Trålblokker kommer fra Brødrene Markussen. Fiskefabrikken om bord er levert av BoaTech. Rensemaskiner, rekefabrikk og rekekoker er levert av Carsoe. Ismaskiner er 2 Buus SE-4500.
RSW-systemet kommer fra PTG FrioNordica og er på 250 kW. Vakuumsystemer kommer fra Önnered Svets.
Innredningen i styrhuset er gjort av verftet selv, der stolene er av typen NorSap 1600 Comfort. Øvrig innredning er gjort av Maritime Montering med møbler fra Ekornes.
Komplett installasjon av det elektriske arbeidet er gjort av KS Elektro som også har levert elektronikken om bord med komponenter fra Simrad, Furuno, Sailor og MaxSea.
MOB båt er av typen Viking Norsafe Matrix 450.